Erskines

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Deze vraag is voor ds. C. Harinck. Beste dominee, In uw boek "De prediking van het Evangelie", wat ik met veel smaak heb gelezen, maakt u onderscheid tussen beloften van het genadeverbond en beloften van het evangelie. U baseert zich daarbij op de zogenoemde Marrowmen: o.a. Boston en de Erskines. Nu las ik in één van de landelijke kerkbladen van de hand van een dominee het volgende: "Wanneer de Heere het belooft, dan doet Hij het ook, en het kan toch niet zo zijn dat de Heere afhankelijk is van de mens. Het is opmerkelijk dat Van der Groe en de Erskines geen onderscheid maakten tussen de beloften van het Evangelie en de beloften van het Verbond zoals men tegenwoordig wel doet, wat voor de hoorders ontzettend verwarrend en voor de prediker zeer moeilijk is om dit in de prediking te scheiden." Einde citaat. Nu mijn vraag: Maakten de Erskines nu wel of geen onderscheid tussen beloften?

Antwoord

Laten we eerst eens naar de Bijbel gaan. Er wordt immers zo veel geroepen, zonder naar de Bijbel te luisteren.

De Bijbel bevat allerlei soorten van beloften. De belofte van de komst  van de Messias, de uitstorting van de Geest, de vergadering van de heidenen, beloften voor het tijdelijk en voor het eeuwige leven en zo veel meer! Maar laten we ons beperken tot de beloften van de zaligheid. Ik lees in de Bijbel beloften die vast en zeker vervuld zullen worden. Dat worden de absolute beloften genoemd. Denk bijvoorbeeld aan Jeremia 31:31-34. God staat daar voor in, lees 35, 36.

Ik lees in de Bijbel ook voorwaardelijke beloften. Denk dan bijvoorbeeld aan de grote belofte van het Evangelie Joh. 3:16. De voorwaarde van het geloven is aan deze belofte verbonden. Denk ook aan de uitspraak in Jes. 7:9. Het is de eis van het Evangelie. Het wil geloofd worden. Er is dus wel een onderscheid in de beloften betreffende de zaligheid. De Marrowmen, de Erskines en alle goede theologen hanteren dit. Wat  Erskine betreft kun je dit vinden in zijn preek over Gal. 4:28.

Wat de uitspraak betreft dat God Zijn beloften altijd vervult... Dat is waar. Maar wij moeten goed lezen wat de Heere belooft. Hij vervult alleen wat Hij belooft. God heeft niet beloofd iemand zalig te maken die ongelovig blijft. Wie niet gelooft ontvangt het beloofde uit Joh. 3:16 niet. De belofte blijft dan waar, al wordt ze verworpen, evenals Christus. Christus blijft al wordt Hij verworpen. Hebr. 4:2 zegt dit duidelijk.

Nu moeten we de fout niet begaan om het Evangelie in een Wet te veranderen, alsof  je voor het Evangelie iets van waardigheid moet bezitten om er voor in aanmerking te komen. Erskine zegt er van: "God biedt Zijn genade zonder voorwaarde aan, zoals wij  een dorstig mens water aanbieden. Maar wie weigert te drinken vergaat van dorst." Als je Erskine hebt, moet je lezen wat hij zegt op blz. 27 in de preek over de zwangere belofte. God komt met het Evangelie en de beloften zelfs tot harden van hart enz. Zie Jes. 46:12,13.

Er zou nog meer over te zeggen zijn. Maar laten zij die van alles roepen eerst eens wat onderzoeken.

Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

Erskine