Primelot en onregelmatige menstruatie

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Wanneer is het noodzakelijk om met een onregelmatige menstruatie naar de huisarts te gaan? Zo'n acht jaar ben ik ongesteld. Na de eerste keren dat ik ongesteld ben geweest kwam er regelmaat in. Helaas was dat snel weg en sinds die tijd ben ik altijd onregelmatig ongesteld. De laatste jaren zit het zo rond de 3-6 weken. Vaak met veel buikpijn, misselijkheid ed. Verschillende pijnstillers geprobeerd, het ene werkte niet, de ander werd ik nog misselijker van. Toen maar over gegaan op dubbele paracetemol, wat redelijk helpt. Sinds mijn maagklachten gebruik ik alleen nog dubbele paracetemol en probeer ik geen andere pijnstillers meer. Heb wel een tijdje gehad dat ik er teveel innam, doordat na 2,5-3 uur paracetemol weer uitgewerkt is.

Afgelopen zomer was de ongesteldheid veel minder heftig en had bijna geen buikpijn. Wat wel fijn was, maar toch vroeg ik me af hoe kan dat? Kunnen psychische problemen er een rol in meespelen? Ben nog steeds maar heel minimaal ongesteld maar de buikpijn wordt per keer weer erger. Waardoor ik me vooral de eerste dag helemaal niet happy voel. Hoe kan het dat ik zo onregelmatig ongesteld ben? De buikpijn weer erger word, maar de menstruatie nog steeds heel minimaal is? Hoe zit het met het gebruik van Primelot en een onregelmatig menstruatie? Wil in de zomer absoluut niet ongesteld zijn tijdens de vakantie omdat ik me vooral in de zomer 'vies' voel en ik nogal behoorlijk last van de buikpijn kan hebben, en behoorlijk geïrriteerd/chagarijnig kan zijn. Maar is het gebruik van Primelot wel mogelijk? Ik weet nooit wanneer ik ongesteld word.

Antwoord

Helaas ben ik voor jouw vraag wat te laat i.v.m. je appeleren aan de zomer. Er kunnen verschillende redenen zijn om met ongesteldheidsproblemen naar de huisarts te gaan. Medisch gezien is het echter alleen nodig wanneer je zolang en veel vloeit dat je er bloedarmoede van krijgt. Daarbij wordt wel uitgegaan van een duidelijk omschreven menstruatie en geen bloedverlies of afscheiding tussendoor. Pijn en andere verschijnselen zijn lastig maar niet gevaarlijk.

Het is over het algemeen wel zo dat onregelmatig menstrueren een lagere zwangerschapskans geeft. Ingeval kinderwens meespeelt is een gang naar de huisarts zeker zinvol. Er van uitgaande dat dat niet zo is, is het dus de last van de ervaren verschijnselen, die de keuze toch te gaan, doen maken. De onregelmatigheid ligt hem in onregelmatigheid van de biologische klok. Daar zijn zoveel processen en organen bij betrokken dat onze hoogleraar vroeger altijd zei: het is verwonderlijker dat het zo vaak goed gaat dan dat het eens een keer hapert. Hoewel de kennis is voortgeschreden is een exact aangeven van waar het misloopt meestal niet mogelijk. We hebben wel wat reguleer-mogelijkheden: de pil en kuren als primolut.

Over primolut gesproken: dat is als kuur te gebruiken om je biologische klok een keer gelijk te zetten, maar ook om de tijd van ongesteld worden naar je hand te zetten. Voor het eerste gebruik ik altijd een kuurtje van 10 dagen te beginnen op dat 14 van de cyclus. Voor het tweede geldt: zolang je primolut gebruikt komt normaliter de ongesteldheid niet - 3 a 4 dagen na het stoppen komt er een onttrekkingsbloeding, te beschouwen als het begin van je nieuwe maand. Op zich kun je daarmee zonder vloeien een anatal vakantieweken doorkomen.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

medischmenstruatie