Geen kinderen vanwege psychische afwijkingen

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

In mijn gezin komen bij verschillende mensen persoonlijkheids- of ontwikkelingsstoornissen voor. Wel zijn we allen gezegend met een goede intelligentie. Ondanks deze achtergrond was het een fijn gezin om in op te groeien, maar achteraf gezien heeft het ons ook soms veel pijn en moeite gekost. Mede door alles wat er daardoor speelt, staan niet al mijn broers en zussen even sterk meer in het geloof. Dat doet mij (22) veel verdriet. Tegen deze achtergrond zei mijn zus (ze heeft verkering) een keer tegen mij dat ze misschien liever geen kinderen zou willen, om alles wat er in onze genen speelt. Zelf heb ik geen verkering, maar ik vroeg mij af welk standpunt ik hierin zou moeten nemen. Niet zozeer tegenover mijn zus, maar vooral met het oog op mijn eigen toekomst.

Betekent 'je aan God overgeven' in dit geval dat ik niet zou moeten voorkomen kinderen te krijgen? Of is het onverantwoord om het op die manier 'op zijn beloop te laten'? Is een hoeveelheid psychische afwijkingen zoals in mijn familie reden om er bewust voor te kiezen geen kinderen te willen krijgen? Of, als kinderen in uw ogen niet bewust uit een huwelijk mogen worden onthouden, dan geheel niet te trouwen? Ik wil graag doen wat God wil en verantwoordelijkheid dragen voor de dingen die ik doe. Ik zou het fijn vinden als een dominee antwoord zou willen geven op mijn vraag.

Antwoord

Beste vriend of vriendin, het is verdrietig om de pijn te ervaren die persoonlijkheids- of ontwikkelingsstoornissen kunnen veroorzaken. Nog erger is het wanneer het ons van God doet wegdwalen in plaats van naar Hem toe te vluchten. Je zegt dat de hele situatie in het thuisgezin moeite en pijn heeft gekost. Ondanks dat was het toch een fijn gezin om in op te groeien.

Het is voor mij moeilijk om de mate van moeite en pijn in te schatten. Ook weet ik niet wat de aard van de stoornissen is. Maar het is een groot voorrecht om te kunnen zeggen dat je in een fijn gezin bent opgegroeid. Dat zou immers ook heel anders kunnen zijn. Het is goed om dit voor ogen toe houden en hiervoor de Heere dankbaar te zijn.

Laten we niet vergeten dat door de zondeval deze wereld vol teleurstelling en verdriet is. Ik probeer niet om jouw pijn en moeite te relativeren. Bedenk echter dat elk huis een kruis heeft en elk hart een smart. Vanuit de Bijbel weten we dat we door veel verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk van God. Het is dus juist voor een kind van God onmogelijk om zonder kruis te leven. Wij hebben een kruis nodig om ons dicht bij de Heere te houden.

De grote vraag is of de moeilijke dingen in dit leven ons op de knieën brengen of niet. Van nature zijn we geneigd om opstandig te worden. Denk dan aan de grote gewilligheid waarmee Christus het kruis heeft gedragen om er aan te sterven. Hij deed dat om zondaren zalig te maken. Wat ik wil zeggen is dat we niet moeten denken dat we een leven zonder kruis zullen vinden. Maar de Heere wil ons uit genade helpen, elke dag.

Inderdaad denk ik dat je niet zou moeten voorkomen om kinderen te krijgen. Een leven in de overgave aan God is het leven dat alleen maar echt geluk kan geven. Mocht je tot een huwelijk komen en kinderen ontvangen, dan kan het zijn dat die kinderen niet dezelfde stoornissen hebben. Mochten er wel problemen zijn in de gezondheid van de kinderen, dan kan God dat ten goede gebruiken tot behoud van hun ziel.

Je schrijft dat broers en zussen  door de problemen niet sterk zijn in het geloof. Maar God kan problemen ook heiligen aan het hart om tot bekering te brengen. Bid daar dan aanhoudend om. Hoe velen groeiden op zonder problemen en zijn toch niet sterk in het geloof? De Heere leert ons in Zijn Woord dat het krijgen van kinderen een beloning is. Zo wil de Heere Zijn kerk bewaren van geslacht tot geslacht en Zijn Koninkrijk uitbreiden.

Ontvang mijn hartelijke groet,
Ds. J. A. van den Berg,
Grand Rapids (USA)

Tags in dit artikel:

erfelijkgezinsvorming