Verschillende denkwerelden in relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik heb een relatie sinds een paar maanden. Nu loop ik er tegenaan dat we een andere manier van denken hebben. Ik studeer aan de universiteit, zij doet mbo. Ik ben me er 100 procent van bewust dat ik mijn gaven zelf niet gegeven heb, maar ze bepalen wel mijn belevingswereld omdat ik echt een denker ben. Daardoor heb ik het idee dat zij bepaalde dingen waar ik me mee bezig houd, zoals geloofsvragen, niet helemaal snapt, omdat ze veel minder kritisch nadenkt. Hebt u tips?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Natuurlijk bepalen jouw gaven en talenten je belevingswereld. Dat is bij je vriendin net zo. Misschien denkt zij heel praktisch, waar jij kritisch hebt leren nadenken. Tijdens je verkeringstijd is het de kunst om juist elkaar beter te leren kennen, zodat je leert zien of je bij elkaar past. Véél praten -misschien veel uitlèggen-, véél vràgen en vooral véél en goed naar elkaar lúísteren! Dat is precies de uitdaging van een relatie hebben, toch? Je wilt elkaar beter leren kennen omdat je iets -wat dan ook- in elkaar ziet, waardoor je naar elkaar toe zou kunnen gaan groeien. En dan maar zien of de liefde overwint. Dat kan zeker, maar het kan ook zijn dat jullie gewoonweg niet bij elkaar blijken te passen. Vraag je voor jezelf dus af, wat hààr voor jou aantrekkelijk maakt. En stel die vraag ook eens aan je vriendin: wat ziet zij in jou?

Sterkte met de uitdaging en een vruchtbare verkeringstijd toegewenst: dat geldt voor jullie beiden!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkering
4 reacties
JWK83
Een korte reactie.

Je koppelt kritisch denken aan een MBO opleiding, dat is een misvatting. Aangezien ik zelf gestudeerd heb aan het MBO (ja het MBO doe je niet, maar daar studeer je ook aan) en ik een kritisch denker ben bewijst dat.
JWK83
Herstel; ik bedoelde uiteraard dat je het niet kritisch denken koppelde aan het opleidingsniveau.
K80
Net wat Marijke zegt. Je hebt pas net verkering.
Past het niet met elkaar, dan kan je beter de relatie beëindigen in plaats van krampachtig proberen er mee door te gaan en jezelf te veel moeten aanpassen.
Is vervelend, maar gelukkig zijn er nog veel andere vrouwen op de wereld.
Daar zal er echt één bij zijn die dan beter bij je past, mocht deze relatie niet slagen.
leene
Er zijn ook MBO-ers zijn die kritisch denken en er zijn ook HBO-ers en universitair opgeleiden die niet kritisch denken.
Het gaat er om dat jouw vriendin dat - blijkbaar- niet doet . Kan ook zijn dat er bij haar thuis niet veel wordt gediscussieerd en dat zij dit nog moet ontwikkelen. Het kan ook gewoon zo zijn dat jij een hoger intellect hebt ( vast) en het ook belangrijk vindt om veel te sparren dan moet je bedenken of zij wel bij je past.
Ander voorbeeld.: Ik ken iemand die zelf MBO opgeleid is en een vriend had die aan de TU studeerde. Dit ging niet goed, als ze bij hem was snapte ze de soms studentikoze manier van omgaan met zijn vrienden niet, snapte niet waar haar vriend mee bezig was etc en voelde ze zich uiteindelijk dom en onhandig. Zij was degene die het uitmaakte... dat kan ook nog.
Verkering is er voor om dit uit te zoeken