Vrij van de wet

Ds. A. Simons / 1 reactie

Vraag

Aan ds. A. Simons. Wat betekent het dat een christen vrij is van de wet? Het is duidelijk dat je niet door de werken van de wet zalig wordt. Maar je moet de wet toch wel houden? Ik mag door Gods genade geloven dat mijn zonden vergeven zijn, maar ik worstel er mee dat ik dingen die niet goed waren/zijn in mijn leven, goed moet maken. Maar er zijn altijd dingen die niet helemaal op te lossen zijn. Ik weet dan niet goed hoe ver ik moet gaan in dingen goedmaken. “Vrij zijn van de wet” klinkt dan heel aantrekkelijk, maar toch begrijp ik niet goed hoe dit gegeven kan en mag functioneren in mijn leven. Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Antwoord

Ik wil met de hulp van de Heere proberen de volgende vragen te beantwoorden: Wat betekent het om vrij van de wet te zijn? Laten we luisteren naar de Schrift. Paulus zegt in Romeinen 7:6: “Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn.” Wat betekent dat? Wij staan niet meer onder de heersende macht van de zonde (Rom. 6:6). Het klinkt vandaag voor velen vreemd in de oren, maar het Woord en de ervaring van Gods kind leert het dat de Wet de mens aanzet tot zondigen (Rom. 7:5). Paulus zegt namelijk; toen wij nog onder de wet waren, werden we door de wet aangezet tot het zondigen. Nee, dat is niet de schuld van de Wet. De wet is goed (Rom. 7:7). Maar wij deugen niet! Door de zondeval werkt de wet precies averechts in het leven van mensen. (Rom. 7:8). Samenvatting: Gods kind is vrij van de heersende macht van de zonde omdat hij vrij is van de wet. Hij is door de wet aan de wet gestorven is (Gal. 2:19).

In de tweede plaats is een ieder die door een waar geloof met Christus verbonden is vrij van de eis van de wet. Gods kind is een lijk geworden voor de wet. Van een lijk is niets meer te eisen (Gal. 2:19; Rom. 7:4). Vroeger stond hij onder de wet. De wet eiste van hem. Maar nu is hij gestorven aan de eerste man. Gestorven aan de wet en door de dood, met een waar geloof met Christus getrouwd. Hij is nu met Christus verbonden. De wet (de eerste man) zei; doe dat! Christus (tweede Man) zegt; ik doe het voor jou. Wat moet ik dan nog? Niets meer! Ik ben dood! Christus leeft in mij (Gal. 2:20). Zo ben ik rechtvaardig voor God in Christus. Zo ben ik heilig voor God in Christus. Zo ben ik in Christus, volmaakt voor God (Kol. 2:10). Wonderlijk evangelie. Bevrijdend Evangelie! Liefelijke Evangelie… Lieflijke Christus. Samenvatting: de Wet eist niets meer van Gods kind. Dus er moet ook niets meer. Amen. Waar is hij nog meer vrij van? De goddeloze in Christus is ook vrij van de vloek van de wet. Lees Galaten 3:13.

Ik ga verder met de tweede vraag; het is duidelijk dat we niet door de wet zalig worden, maar je moet de wet toch wel houden? Hoe doe jij of u dat dan? Is Gods kind in staat met de hulp van de Heilige Geest voortaan de wet te houden? Ik vrees dat velen hier vallen in een diepe rampzalige put. In duisternis en donkerheid terecht komen en met de Galatiërs betoverd zijn. En menen dat zij na ontvangen genade met Gods hulp in staat moeten zijn om de wet te houden. De farizeeër meent zo een kenmerk te hebben dat hij een kind van God is. Hij kan nu toch door genade de wet houden? Ik dank u Heere… zo vervolgt de godsdienst (Lukas 18:11).

Maar kan Gods kind er dan maar op los leven? Probeer het maar of het lukt. Als het lukt ben je een huichelaar. Hoe dan? Luister naar het Woord; zullen we dan in de zonde blijven? Dat zij verre, de zonde is mij de dood geworden (Rom. 6:1). Gods kind kan niet in de zonde leven. Hij is gestorven (Rom. 6:2). Maar hoe dan te wandelen? Door de liefde. Het Woord zegt wandelt door de liefde (Gal. 5:13); in de tweede plaats wandelt door het geloof (Kol. 2:6; Gal. 2:20; Ef. 4:1; Fil.1:27; 1 Joh. 2:6).

Kom laten we Bijbels blijven. Gods kind wandelt met en door Christus. Niet de wet is het voorwerp van het geloof, maar Christus. Is dat dan een tegenstelling? Nee, maar het geeft wel veel verwarring. Sla het oog niet op de wet maar op Christus. Inderdaad, in Hem zien we door het geloof de wet die Hij draagt in het binnenst ingewand (Ps. 40:8). Of een ander beeld; de wet ligt in de ark. Onder het verzoendeksel. De ark is Christus. Haal de wet niet uit de ark, want ook Gods kind moet sterven (2 Sam. 6:7). Wat is heiligmaking? Leven uit en met Christus in een nieuw leven door de liefde.

De derde vraag is; moet Gods kind nog dingen goed gaan maken in zijn leven? Het moet niet, (hij is vrij) maar hij wil het wel. Kijk maar naar Zacheus (Lukas 19:8). Nee, niet dingen goed maken om zo vrede te krijgen. Vrede krijg je volkomen alleen in Christus. Goed, als vrucht van de genade wens je in een nieuw leven te wandelen met je naaste. Waar het mogelijk is ga je dingen recht zetten. Niet vanuit de wet. Maar vanuit de liefde, gewillig, om niet. Zijn Naam moet immers eeuwig de eer ontvangen.

Pas op vriend, dat je niet betoverd wordt. Lees Gal. 3. Gods zegen.

Uw dominee A. Simons,
Vinkeveen

1 reactie
Rianne1357
Wat een mooi duidelijk antwoord!!!