Getrouwd vanwege romantische gevoelens

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin is een paar jaar geleden getrouwd. Het lijkt er op dat ze getrouwd is vanwege de romantische gevoelens die ze had. Zij en haar man zijn namelijk totaal verschillend in werkelijk alles. Nu, een aantal jaren later, loopt zij hier enorm mee. Met haar man durft ze niet in gesprek, maar dit kan ook niet zo voort blijven gaan. Ze gaat hieraan ten onder. Ze heeft ook een kindje... Kunt u mij een tip geven haar te helpen? Ik zeg dat ze het gesprek moet aangaan, maar dat durft ze niet.

Antwoord

Lieve vriendin,

Volgens mij heb je een goed advies gegeven aan je vriendin: zij zal met haar echtgenoot in het reine moeten zien te komen. Een gesprek tussen beide partners is daarbij een logisch begin! Wat jammer, dat je vriendin niet met haar man dúrft te gaan praten. Besef echter wel dat het háár probleem is! Alleen zíj kan er iets aan doen, als zij dat wil. Maakt je vriendin toch de keuze om de toestand voort te laten duren, waar zij wellicht aan ten onder gaat, dan kun je weinig anders doen dan voor haar bidden! Óf is de vriendschap zodanig, dat jij eens met haar man in gesprek kan gaan? Lastig, hoor, deze toestand, maar nogmaals: het is háár probleem, en als zij geen oplossing wil of kan zoeken blijft het tóch háár zaak! Steun haar als vriendin, maar bemoei je niet met dingen die jíj niet veranderen kunt. Ga níét tussen beide echtgenoten in staan!

Sterkte gewenst,
Marijke Rots

Ps. je vriendin kan natuurlijk ook zélf -in eerste instantie zelfs zonder haar echtgenoot- hulp zoeken!

Lees meer artikelen over:

huwelijk