Periodes dat je twijfelt

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

N.a.v. "twijfelende verkering." Als je soms perioden heb dat je zeker bent van de liefde voor je vriend en je voelt hoe mooi het is om liefde te geven en je weet ook dat je geen betere vriend kunt krijgen, maar toch vaak periodes heb dat je twijfelt (vaak gepaard met moeheid), het niet kunt overzien, geen zin hebt in gesprekken en weinig gevoel... Wat is dat dan? En hoe kan ik dan zo'n gevoel weer omzetten in een positief gevoel? Hopend op een duidelijk, praktisch antwoord.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Kort en krachtig: leren vertrouwen! Zekerheden zijn er nu niet en later niet. Een mens neemt beslissingen op het moment dat ze genomen moeten worden. Daarbij heeft iedere keuze haar eigen consequentie. Bij liefde hoort trouw. En dat dit iets anders is dan altijd maar voorspoed ervaren, zal menigeen kunnen bevestigen.

Juist bij zorgen en twijfels blijkt wat een relatie kan hebben: hoeveel ‘rek,’ of zo je wilt ‘kracht’, er in zit. De enige manier om daar goed mee om te gaan is: het gesprek met elkaar! Vertel de ander wat je bezighoudt, welke gevoelens je hebt.

Wanneer je moe bent is er een remedie: zorg dat je uitgerust raakt! Wellicht helpt een (korte) vakantie, een wandeling, een keer vroeg naar bed gaan... en zo kan ik er nog wel een paar noemen. Heeft ‘moeheid’ een andere oorzaak (dat kan ik uiteraard niet zomaar weten uit je brief), ga dan eens naar je huisarts en vraag daar hulp bij het zoeken naar een mogelijk lichamelijke oorzaak.

Het goede toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

onzekerheidtwijfel
2 reacties
Let
Wat is het lastig als je dit bij jezelf constateerd. Misschien vraag je je wel af of je het niet uit moet maken. Dat had ik ten minste wel. Totdat ik een les leerde: liefde is een keuze.
Ik zal het proberen uit te leggen. Zelf schrijf je dat je geen betere vriend kan krijgen. Je zou dus elke dag weer willen zeggen: vriend, ook vandaag ga ik voor jou en voor jou alleen. Ook al voel ik niets, ook al doe je vervelend, ook al ... Ook als je later getrouwd mag zijn, komen er periodes dat je niets voelt. Dan wordt het erg lastig: je hebt voor altijd trouw aan elkaar beloofd en nu voel ik niets meer?! Gelijk een scheiding aanvragen? Nee, maar kies voor elkaar! Wat ook hierboven staat: praat met elkaar erover. Als je weer een positief gevoel wil krijgen, is het belangrijk dat je liefdestank weer vol komt. Dat kan doordat je vriend je een cadeau geeft, je dingen met elkaar gaat doen, je lichamelijk contact heb, je complimenten/waarderende woorden krijgt, doordat hij je ergens mee helpt. Net wat voor jou het belangrijkst is.

Ik zou je 2 boeken willen aanraden waar ik zelf enorm veel aan heb gehad:
- 'Het huwelijk - Gods wijsheid over gevende liefde' van Tim Keller -> 19,95
- 'De vijf talen van de liefde' van Gary Chapman -> 13,95
(als je het lastigt vind om te kiezen, kies dan die van Tim Keller want hier is het onderste boek ook een beetje in verwerkt)

Heel veel sterkte met alles!
anoniem001
Misschien is een 'mannelijke' tip ook handig. Ikzelf heb een twijfelende partner gehad. Het is niet makkelijk voor de twijfelaar maar zeker ook niet voor de partner. Ik zie dat er advies word gegeven dat je er veel over moet praten wat je gevoelens zijn en wat er in je hoofd omgaat.

Ikzelf als man heb zo ook mijn gevoelens, laat ik het netjes zeggen... ik bedrijf graag vaak de liefde maar moet ik dat ook steeds vermelden aan mijn partner? Als partner doe je er alles aan om de ander gelukkig te maken maar als er telkens over moet worden gepraat dat de ander twijfelt en moeite heeft liefde te tonen brengt dat gewoon een inbreuk in de ander zijn eigenwaarde.

Misschien is het een idee om erachter te komen waar het vandaan komt. Want twijfel in een relatie is niet van God. Heb jezelf lief dan zonder meer kan je liefde geven zonder twijfel.