Tips voor elkaar leren kennen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

In hoeverre 'moet' je elkaar na een jaar verkering kennen? Wij hebben namelijk soms het idee dat we nog te ver van elkaar leven. Kunt u misschien enkele richtlijnen, tips geven? Alvast hartelijk bedankt!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat betekent “elkaar kénnen”? Mannen en vrouwen maken ontwikkelingen door en leren steeds weer nieuwe dingen tijdens hun leven. Leer je de ander dan ooit door en door kennen? Een jaar verkering is een prachtig begin, maar niet méér dan een begín! Ik denk, dat het elkaar leren kennen een leven lang duurt! Daarom hoef je ook nooit op elkaar uitgekeken te raken... er valt steeds iets nieuws te ontdekken als je er voor open staat!

Het woord “moeten” zou ik daarbij maar schrappen: er móét niets! Iedere relatie is uniek, omdat iedere partner uniek is! Elkaar leren kennen is een uitdaging, iets dat mág. Niet een verplichting in de zin van een aantal verplicht te zetten stappen langs een vooraf bepaalde vaststaande route. Waar de een -misschien door de omstandigheden- snél naar elkaar toegroeit, kan de ander langere tijd nodig hebben: néém de tijd die jullie beide nodig hebben! Waarbij ik hoop dat jullie langzaam maar zeker naar elkaar toegroeien, zodat je na verloop van tijd tot de ontdekking komt dat je je héle leven samen wilt delen!

Een goede verkeringstijd toegewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkering
2 reacties
Alphonsus
Het beste leer je de ander kennen als er zich negatieve situaties in de verkeringstijd voordoen zoals:

1) tegenvallers
2) teleurstellingen
3) nood en/of ziekte

Meestal komt er dan in de beproeving uit wat er werkelijk in het hart van de ander leeft. Het "masker" valt dan meestal weg, tenzij je met een wedergeboren en Godsvrezende man of vrouw van doen hebt.

Zo zijn er in de verkeringstijd ook de positieve ervaringen die een beeld geven van de ander.

Het is een voorrecht als je in je verkeringstijd enkele van deze aspecten in het leven (zowel positief als negatief) met elkaar mag doormaken.

Niet voor niets staat er: aan de vruchten kent men de boom.
Maartje
Ik leer mezelf ook nog steeds beter kennen... Het leren kennen van jezelf en de ander is inderdaad een doorlopend proces.