Heeft twijfel dan een functie?

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Aan Marijke Rots. U beantwoordde mijn vraag en vroeg: kennen wij elkaar? Ik stelde de vraag van een 40-jarige die voor het eerst een relatie heeft nu. Maar ik ken u bij mijn weten echt niet. Wel bemoedigend dat meer mensen dit kennelijk ervaren. Ik zal proberen om de dingen die u adviseert in praktijk te brengen. Weet u, als we bij elkaar zijn dan gaat de tijd heel snel, dat is denk ik een goed teken. Er zijn denk ik heel veel goede dingen, het is ook gezellig en dan toch zo ontzettend twijfelen. Hoe zou dat dan komen? Heeft twijfel dan een functie? Is het een symptoom van een onderliggende angst ofzo?

Antwoord

Beste 40-jarige,

Oké, ik meende even herkenning te lezen in de vraag die je stelde. Ja, er zijn meer 40-jarigen die met dezelfde vragen rondlopen. En herkenning bij anderen kan inderdaad al een vorm van bemoediging zijn! Of twijfel een functie heeft? Jazeker, het behoed je voor onnadenkend handelen! Het kàn een symptoom zijn van onderliggende angst, maar ook angst heeft de functie van waarschuwing! Laat dit soort gevoelens toe, reflecteer en handel naar bevinden. Wanneer angst en/of twijfel gaan overheersen zijn er minder goede afweermechanismen aan het werk... maar daar hebben we het nu niet over.

Succes met het in praktijk brengen van wat ik eerder schreef!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie
1 reactie
davinci
Dan kijk je het toch gewoon nog een tijdje aan? je hoeft niet meteen te trouwen, toch? aan de andere kant als je te lang twijfelt trouw je nooit ;-)