Gordijnen van de tabernakel

drs. J. Hoekman / 5 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de gordijnen van de tabernakel. Ik probeer te begrijpen wat hierover in de Bijbel staat, maar ik zie het niet helemaal voor me. De gordijnen werden aan elkaar vastgemaakt. Maar werd nu elk gordijn aan het volgende vastgemaakt met aan beide kanten striklisjes? Of een striklisje van het ene gordijn in een gouden haakje van het andere gordijn? Of alleen de twee uiterste gordijnen met een striklisje en de rest met haakjes? En waarom mocht het volk de ark niet zien in de tabernakel en wel als die buiten stond, bijvoorbeeld bij Jericho?

Antwoord

Ik heb er niet zo’n behoefte aan om me in de strikjes te verdiepen. Maar wat de ark betreft. God nam woning in de tabernakel dus mocht het volk niet in het Heilige der heiligen binnenkomen en in de strijd was God niet aanwezig in de ark (alomtegenwoordig) daarom mocht het volk dat stuk hout wel zien.

Ds. J. Hoekman

Zie ook: http://www.bethelpinksterkerk-groningen.nl/dekkleed-tabernakel.html

5 reacties
Aline
Als je meer wilt weten over de tabernakel en de priesterdienst, lees dan de boekjes van Ds. C.A. van Dieren! Hier wordt veel in uitgelegd over de bouw van de tabernakel en wat de betekenis van al die voorwerpen etc. is.
meboy
voor een duidelijk beeld (in het engels, dat wel maar de animatie is helder genoeg mocht je dat niet machtig zijn):

http://www.youtube.com/watch?v=Li9Goilph8E

ga naar onderstaand adres als je andere elmenten dan de gordijnen wilt zien:

http://www.youtube.com/user/zephyrossi#g/u
toetje
Op www.dewoesteweg.nl kun je de bijbellezingen van ds. van Dieren ook op MP3 beluisteren. Ik denk dat deel 11 en 12 je vraag zullen beantwoorden.
eduard1
De heer D.G. Mourik uit Ameide heeft de tabernakel helemaal op schaal nagebouwd, hij kan je er alles over vertellen en laten zien, en doet op een bijzonder gedreven en gepassioneerde manier.
Swimmie
Met risico dat dit door de redactie van refoweb als negatief beschouwd wordt waag ik toch maar de volgende opmerking:

Jammer dat drs. Hoekman geen behoefte heeft zich in de strikjes te verdiepen.
Ik heb jaren geleden een aantal lezingen gehoord van Dato Steehnuis over de tabernakel en stond paf van de betekenis van elk detail van de tabernakel! Van de palen in de voeten en de 'hoedjes' erop tot de dekkleden (met de mooie kant naar binnen!!!).
Het kwam helemaal overeen met dat er niets 'zomaar' in de Bijbel staat.
De tabernakel is op en top een voorbeeld van Gods communiceren met niet alleen de Israëlieten maar ook met ons.

Probeer materiaal te lezen/beluisteren waarin dit (incl. de strikjes enz.) wordt uitgelegd, je zult je verbazen en God groot maken!

Ik vond een serie mp3's van Dato Steenhuis op de volgende site: http://www.groeieningeloof.com/Huis%20van%20God.htm
De 4e lezing gaat over de dakbedekking.