Vrouw en kinderen dupe somberheid

Ds. K. van den Geest / 2 reacties

Vraag

Ik wil u de volgende vraag voorleggen. Ik ben al enkele jaren getrouwd en ons huwelijk loopt best wel goed. Toch voel ik me de laatste tijd best wel vaak somber en op die momenten zoek ik allerlei zaken die ik dan mijn vrouw kan verwijten. En dan drijf ik behoorlijk door. Dan leg ik op ieder slakje zout en zeur overal over tegen haar, terwijl ik daar achteraf wel spijt van heb. Wij praten dit dan uit en dan gaat het weer goed. Totdat er op het werk iets gebeurt, of er gebeurt iets anders waardoor ik weer een beetje somber (slecht humeur) wordt en vervolgens kom ik thuis en reageer ik het weer op haar af. Ook vaak door niks te zeggen of haar niet aan te kijken. Ik weet dan dat zij dit door heeft en dan houd ik alleen maar vol, in plaats van anders te reageren. Ik weet ook dat zij dat helemaal niet fijn vind. De oorzaak van deze somberheid is mij niet bekend, het komt vaak plotseling op en dan trek ik meteen alles in het negatieve. Toch weet  ik dat het haar niet te verwijten valt, maar meer mezelf. Daarnaast ben ik vaak ook onzettend bang om haar kwijt te raken  en ook om de kinderen kwijt te raken, terwijl we een fantastisch gezin met jonge kinderen zijn. En juist als ik die angst voel, dan word ik vaak somber. Hoe kom ik uit deze negatieve spiraal? Een man en vader met zorgen.

Antwoord

Het goede is, dat je door hebt dat je je vrouw en gezin pijn doet en onheus behandelt. Tegelijk is er sprake van onmacht om dat te voorkomen. Je wilt het niet, het gebeurt toch. Je wilt haar en hen ook niet verliezen. Dan sta je dus zelf voor een keus. En stel die keus niet langer uit! Als man en vader ben je verantwoordelijk, dat heeft God zelf je zo opgedragen bij je huwelijk en bij het aanvaarden van je taak als vader.

Hij vraagt die keus van je, een keus om verantwoordelijkheid te nemen voor het welzijn van je vrouw en gezin! Die keus is, dat je hulp moet zoeken. Want je hebt echt een probleem en zij mogen daar niet de dupe van worden. Heel strak gezegd: jij hebt een probleem, niet zij. Zorg dat het niet hun probleem gaat worden en neem tijdig maatregelen.

Welke? Ga met een psycholoog of psychiater praten. Dat kan simpel door je probleem aan je huisarts voor te leggen, die je naar goede hulp kan doorverwijzen. Dat is echt noodzakelijk! En bespreek het daarnaast met je predikant! Ook hij kan geacht worden zicht te hebben hoe je problemen als deze kunt aanpakken. Aanpakken is in ieder geval wat je moet doen, niet langer uitstellen en zo nog meer schade toebrengen aan hen die je juist lief zijn.

Ik weet dat de stap naar een deskundige hulpverlener voor veel mensen moeilijk is. Ik denk dan: waarom? Zo doorgaan? Dan weet je gewoon dat het stuk gaat lopen. Dat is dus de keus waar je voor staat. Die hulpverleners, die zijn daarvoor. Een schande is het echt niet als je zulke hulp zoekt. Ik vind het eerder een moedige stap! Bid om kracht en zet die stap.

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

psychologie
2 reacties
girll1989
Beste vragensteller,

Een voor mij heel herkenbaar probleem. Ik ben een jonge moeder met twee kleine kinderen die best heel veel energie van me vergen. Soms teveel. Dat uit zich in somberheid en inderdaad een soort afreageren op mijn man.
Wij hebben het hier al vaak over gehad omdat ik het graag anders wil en het voor hem ook niet leuk is natuurlijk. We hebben toen afgesproken dat op het moment dat het weer gebeurt hij naar mij toekomt om te vragen wat er is en of hij me kan helpen, om zo de negatieve spiraal te doorbreken. Ik vind het namelijk zelf heel moeilijk om gewoon aan te geven dat ik niet lekker in mijn vel zit. Vaak komt het pas ter sprake tegen de tijd dat we het uitpraten, maar dan is het al een tijdje aan de gang, gerust een paar dagen. Doordat hij nu naar mij komt en een arm om me heen slaat en vraagt wat er is (in plaats van ook chagrijnig tegen mij te gaan wat toch al snel de reactie is), wordt al snel de negatieve spiraal doorbroken en kan ik gewoon zeggen dat ik me somber, ook al kan ik niet eens aangeven waar het door komt.

Misschien een tip waar je wat aan hebt. Veel sterkte!
Quintusi
Hoi Ama,

Fijn om je reactie te lezen. Het is precies wat wij ook meemaken in ons jonge gezinnetje. Ik heb ook vaak last van zo'n somber gevoel, maar weet absoluut niet waar het door komt. Het kan een paar dagen duren inderdaad en dan verdwijnt het weer. Fijn dat je man die negatieve spiraal zo kan doorbreken. Bij ons gaat het op dezelfde manier, al helpt het bij mij niet altijd. 'k ben blij je reactie gelezen te hebben, het stimuleert me om op moeilijke momenten te proberen verder te gaan en te leren zien dat we het hier in NL heel goed hebben. reden tot dankbaarheid.

Ik hoop dat de vragensteller de goede weg mag inslaan met zijn sombere gevoelens. Deze aanpakken is zo belangrijk. Gelukkig is er een God die in staat is deze spiraal op te lossen. 'k hoop dat het gezin geen slachtoffer hoeft te worden en dat je er samen met de Heere uit mag komen. Sterkte.

Hartelijke groet, een jonge moeder.