Gebruik van alcoholische dranken

De Hoop ggz / 4 reacties

Vraag

Ik vroeg me af wat enigszins een vuistregel kan zijn voor het gebruik van alcoholische dranken. Onder christelijke jongeren kan soms best veel op een avond worden genuttigd. Ik vroeg me af op welk moment hierbij een grens wordt overschreden en het van onschuldig gebruik juist ernstige vormen begint aan te nemen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Alcoholgebruik komt helaas overal voor, ongeacht achtergrond, ongeacht afkomst, ongeacht geloof, enz. Zo ook bij christelijke jongeren. Ik ben zelf jeugdleider (in mijn vrije tijd) en probeer met de jeugd te praten over het gebruik van alcohol, maar bij zulke vraagstukken heb je ook de hulp van ouders nodig.

Al vanaf de eerste slok is het nuttigen van alcoholhoudende drank schadelijk voor het menselijk brein. Op langere termijn kan je hier ook andere ziekten en medische problemen door ondervinden (o.a. kanker, levercirrose, maag/darmproblemen, schade aan het korte termijn geheugen, maar ook makkelijker roken/drugs gebruiken, gemakkelijker worden op het gebied van seksualiteit, agressief gedrag, enz.).

Als je vroeg begint met drinken (bijvoorbeeld vanaf je jonge tienerjaren) dan is de kans op blijvende hersenschade erg groot. Simpelweg gezegd, je brein ontwikkelt zich niet optimaal en het deel wat wel ontwikkeld is, daar overoorzaak je dus schade. Kortom een dubbel negatief effect op de hersenen. Het is dus onmogelijk om te zeggen hoeveel bier/wijn/gedestilleerde glazen je wel mag drinken met weinig tot geen negatieve gevolgen, want die zijn er gewoon altijd in meer of mindere mate.

Als Stichting Voorkom adviseren we jongeren geen alcohol te drinken tot hun 24e jaar omdat op die leeftijd het brein pas is volgroeid. Niet dat je daarna dus maar flink moet gaan drinken, maar dan heb je in ieder geval je brein optimaal laten ontwikkelen.

De realiteit is dat veel jongeren al alcoholhoudende drank hebben gedronken voordat ze 24 jaar zijn. Mijn vragen: Waarom? Hoe ging dat? Van wie kreeg je het? Wat vond je er lekker aan? Wat zijn de gevaren? Hier praten we o.a. over tijdens onze voorlichtingen op school, jeugd, -en ouderavonden. Mijn advies zou dus zijn om het gesprek met de jongeren aan te (laten) gaan!

De laatste wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het dagelijks gebruik van alcohol, van ongeveer één a twee glazen (bij een volwassene), al schade oplevert op de langere termijn (zie lijstje boven). Daarnaast is het goed te weten dat het strafbaar is om onder de 16 jaar alcohol bij je te hebben. Ook ligt er een wetsvoorstel bij de Eerste Kamer om de leeftijdsgrens naar 18 jaar te brengen. Vermoedelijk wordt dit eind 2013 of begin 2014 ingevoerd (zie onderstaande informatie).

Mocht u nog vragen hebben of u wilt hulp om e.e.a. bespreekbaar te maken, dan helpen wij u als Stichting Voorkom graag verder!

Met vriendelijke groet,
Wannes Huijben
preventiewerker Stichting Voorkom

INFORMATIE:

Verbod op verkoop alcohol onder de 18
Het kabinet-Rutte-Asscher zet het beleid van het vorige kabinet voort om drinkende jongeren strenger aan te pakken. Het kabinet wil dat alcohol alleen nog wordt verkocht aan jongeren van 18 jaar en ouder. Het gaat hier om voorgenomen beleid. De Tweede Kamer heeft op 5 maart 2013 ingestemd met het voorstel. De Eerste Kamer moet het voorstel nog goedkeuren. Het streven is de verhoging in 2013 in te laten gaan.

Nieuwe Drank- en Horecawet
Op 1 januari 2013 is de aangepaste Drank- en Horecawet ingegaan. De regels voor de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 16 zijn strenger geworden.
De belangrijkste wijzigingen in de nieuwe wet:
• Jongeren onder de 16 jaar zijn strafbaar als ze alcohol bij zich hebben op straat of op andere plekken in de openbare ruimte. Bijvoorbeeld in een kroeg, winkelcentrum, stationshal of park.
• Het maakt niet uit of jongeren beneden de 16 zwak alcoholische drank of sterke drank bij zich hebben. Ze zijn in beide gevallen strafbaar.
• De burgemeester kan de alcoholverkoop in de detailhandel tijdelijk verbieden als geconstateerd is dat de leeftijdsgrenzen 3 keer zijn overtreden binnen een periode van 12 maanden.
• De gemeenten gaan voortaan toezicht houden op de naleving van de Drank- en Horecawet. Nu is de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) hiervoor verantwoordelijk. De Handreiking Drank- en Horecawet helpt gemeenten bij de uitvoering van hun nieuwe taken.

(bron: rijksoverheid.nl)

De Hoop ggz

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

alcohol
4 reacties
Catherine
Verbieden werkt vaak omgekeerd, maar ik zou zeker niet het zgn. indrinken toestaan. Ik bedoel hiermee: de jongeren laten zich thuis vast wat vollopen. Op schoolfeesten wordt vaak bij de ingang gecontroleerd, of de jongeren (te) dronken zijn.
En probeer hen bij te brengen, na 1 glas alcohol >>> 1 glas water te bestellen.
Daniel
'18 juni 2013 (bron: NOS Nieuws)
Senaat voor drinken vanaf 18 jaar

De Eerste Kamer heeft ingestemd met de verhoging van de leeftijdsgrens voor alcohol van 16 naar 18 jaar. Vanaf 1 januari 2014 mogen jongeren onder de 18 jaar geen alcohol meer kopen'.

Wannes Huijben is wel een beetje slordig om dit niet even te checken, zeker als je deskundige bent bij de Stichting Voorkom. Dan zou je hiervan op de hoogte moeten zijn.
Verder krijgt de vraagsteller het advies mee voor je 24e jaar geen alcohol te drinken.

Je gaat op je 18e jaar studeren en op kamers wonen en dan 5 jaar niet drinken, ik zie het niet gauw gebeuren, hoe goed de aanbeveling ook is.
Mijn vuistregel is 2 a 3 op een avond en alleen in het weekend of 2 keer per week.
rotterdam
Deskundige? "al vanaf de eerste slok is alcohol schadelijk" Dit is wel heel kort door de bocht. Iets genuanceerder komt het waarheidsgehalte ten goede. Ben trouwens benieuwd hoe ze die nieuwe wet gaan handhaven.
sydneylover
Sorry maar dit antwoord is zó ver van de realiteit verwijderd..

Dus de Heere Jezus had het fout toen Hij het Avondmaal instelde en daarbij wijn gebruikte? Persoonlijk wil er dat bij mij totaal niet in, net zo min als het stellen dat 1 slok alcohol al schadelijk is.

Bovendien is het maatschappelijk gezien lastig te handhaven. Wel is het zo dat er door behoorlijk veel jongeren veel teveel wordt gedronken. Als ouders zelf de norm aangeven én voorleven is het begin. Laat maar zien dat je rustig een paar glazen neemt, maar dan ook stopt!

Ik herinner me de 'therapie' van mijn ouders.. van mijn moeder kreeg ik een preek wat alcohol allemaal wel niet kon aanrichten, mijn vader begon heel vilein de spot met me te drijven toen ik op een morgen met een heleboel hamers in mijn hoofd wakker werd en stilletjes mijn werk deed. De laatste therapie is misschien wel 10 x zo effectief geweest..