Twijfels over hevige verliefdheid

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Al anderhalf jaar lang ben ik verliefd op een meisje, ze is ontzettend lief… Twee keer heeft ze mij de deur gewezen. God heeft me beloofd dat wie bidt gegeven zal worden. En juist toen het nooit iets leek te worden, en ik dacht dat ik me vergist had dat God dat tegen me zei, door Zijn woord, en ik bad of God de gevoelens voor haar wilde wegnemen, kwamen we dichter tot elkaar. Ze heeft nu niet het gevoel dat ze heel verliefd op me is, zegt ze, maar tegelijkertijd wil ze wel verkering met me, en hebben we allebei het verlangen om “een drievoudig snoer” te zijn. Het is ons gebed dat we bij elkaar, samen mogen blijven ons hele leven lang. En ik houd van haar, zielsveel, maar zij kan mij nog niet zeggen: ik hou van jou! Ze wil het graag, maar ze is, gelukkig, heel eerlijk altijd, en ze wil me niet bedriegen. Ze verlangt naar het moment dat ze het me kan zeggen. Zij gaat er vanuit dat het echte verliefd zijn en houden van, tijdens onze relatie voor haar echt zal worden... Ik ben God ontzettend dankbaar dat Hij ons zo bij elkaar gebracht heeft! Een wonder is het… Alle dingen zijn mogelijk bij God! Maar tegelijk heb ik twijfels. Misschien wordt het me wel gegeven omdat ik er zo lang om gezeurd heb en wordt het me wel weer afgepakt… Hoe moet ik hiermee omgaan? Is het verstandig om nu verkering met elkaar te nemen? We willen het allebei heel graag! En ik ben heel benieuwd wat zij nou eigenlijk voor me voelt. We bidden samen, we zijn veel samen, als we elkaar zondags gezien hebben dan stuurt ze bijvoorbeeld ’s avonds nog een sms met de vraag wanneer we weer afspreken. Ik voel ontzettend veel voor haar en zij ook voor mij, dat weet ik. Toch zegt ze wel eens: “Ik kan niet zeggen van: tsjonge wat ben ik verliefd!” Of kan het komen dat ze er misschien nog niet echt aan toe wil geven, door de twijfels omdat ze me eerst eigenlijk helemaal niet zag zitten? Nogmaals, welke tips hebt u, en hoe moeten we hiermee omgaan?

Antwoord

Beste verliefde jongeman,

Liefde is als een teer plantje, dat zorg en verzorging nodig heeft. Dat lijkt me in de relatie met het meisje waar je verliefd op bent zeker van toepassing. Geef elkaar de tijd die jullie allebei nodig hebben om naar elkaar toe te groeien. Het is fijn dat zij zo eerlijk is, dat ze tegen je kan en mag zeggen datgene wát ze zegt. Het is ook goed, dat jíj haar de gelegenheid geeft dát ze tegen jou kan zeggen wat ze kwijt wil. Openheid en eerlijkheid zijn twee geweldige zaken: bij jullie zit dat wel goed! Wees blij en dankbaar voor dat wat God je heeft gegeven in en met haar. Forceer het proces van groeiende liefde niet door overhaast te werk te gaan: je zou je eigen glazen ingooien en dan dénken dat God je afpakt wat je niet verdient, maar zó werkt het in het leven niet! Sterker, zó werkt God niet. “Bidt en u zal gegeven worden”, betekent niet dat je een verlanglijstje in kunt dienen dat eigenlijk wel ingewilligd moet worden. Het gaat in het gebed áltijd om de eer van God, vandaar de woorden “Uw wil geschiede”. Dat wij erop mogen vertrouwen dat God alles wat wij wedervaren doet meewerken ten goede betekent niet, dat ons geen verdriet of moeite kan overkomen!

Ik denk, dat je een paar dingen door elkaar haalt: biddend een relatie aangaan en een leven samen willen delen is heel mooi. Maar God “voor je eigen karretje spannen” heeft weinig met geloofsvertrouwen te maken. Lees je eigen woorden nog maar eens na: God heeft je beloofd, zeg je, maar je gélooft het niet als niet lijkt te gebeuren wat je vroeg; je bent God dankbaar, maar twijfelt toch... je zegt zelfs dat je zeurt en dat je vervolgens bang bent voor “afpakken”. Dat heeft allemaal weinig met vertrouwen te maken!

Kun je samen bidden: “wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand, moedig sla ik dus de ogen naar het onbekende land...”? Een leven lang zul je dit nodig hebben, mét of zónder haar!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatietwijfelsverliefdheid
2 reacties
Bontje
Ik denk niet dat je altijd een gevoel kunt hebben van liefde en verliefdheid. Soms is dat gevoel er even of lange tijd niet. Dit hoeft nog niet te betekenen dat het dan niet goed zit tussen jullie.
Misschien is je vriendin wel te eerlijk en stelt ze te hoge eisen aan het gevoel van liefde voor jou, daar herken ik heel veel in.
Bedenk voor jezelf of je het wel leuk vindt om leuke dingen met elkaar te doen en bid er om. Ik zou proberen hoe het is om verkering te hebben, daar is de verkeringstijd voor. Probeer eerlijk te zijn over je gevoelens, maar pluis ze niet al te erg uit! Sterkte!
Miep
Mijn ervaring is dat ik periodes heb dat ik de liefde niet voel, maar wel de veiligheid en het vertrouwen in mijn vriend. Dan lukt het niet om te zeggen: "Ik hou van jou".
Maar dat komt wel weer terug. En dan is de liefde ook weer verdiept.
Het is soms ingewikkeld, maar soms ook eenvoudig...