Kerk voorbij rijden

Ds. A.J. Schalkoort / 44 reacties

Vraag

Is het geoorloofd om bij de keuze van een HHK-gemeente, de kerk in je eigen woonplaats voorbij te rijden en elders in een andere plaats (veel verder rijden) te gaan kerken bij de HHK?

Antwoord

De vraag die bij mij opkomt is: wat mankeert er aan de gemeente in je woonplaats?  Allerlei, veelal bijkomstige zaken kunnen een rol spelen. Helaas kom ik al te vaak tegen dat men geen kerkelijk besef heeft. Daarmee bedoel ik dat als er  in onze woonplaats een HHG is, wij daar naar de kerk behoren te gaan. Waar het kerkelijk besef ontbreekt, doen we aan kerkelijke shopping. We zoeken het elders waar het ons beter lijkt. Daardoor moeten we op zondag onnodig verder reizen, terwijl dat niet nodig is.

We  moeten ons ernstig afvragen wat nu het belangrijkste is wat ons moet binden aan een gemeente. Dat is de verkondiging van het Woord. Ook binnen de HHK zijn er qua prediking accentsverschillen. Maar die zijn in de meeste gevallen niet zo groot dat we daarom het elders moeten zoeken.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, voor zover mij bekend, hoge uitzonderingen. Als het ons werkelijk te doen is om het Woord van de Heere te horen en we hebben honger en dorst naar het Woord, behoeven we het niet buiten de grenzen van eigen gemeente te zoeken. Ook in dat opzicht geldt het woord van Paulus: "Nabij u is het woord", geografisch gezien bedoel ik nu. Maar dan ook vooral geestelijk gezien: "in uw mond en in uw hart", Romeinen 10:8.

Ds. A. J. Schalkoort

44 reacties
Autumn
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
waldboy
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
Roozemond
Ik blijf hier grote moeite mee hebben, maar ook hiervoor geld, een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Worstel dit samen met God door want wij kunnen uiteindelijk geen echt antwoord geven. Alleen Hij is de doorslag.
Jade
Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje consumentengedrag, om als het je niet bevalt een dorpje verder te gaan. Ik kan me best voorstellen dat je je ergens echt helemaal niet thuisvoelt en dan overweegt elders te gaan kerken. Maar anderzijds, misschien moet je de vraag omdraaien. Niet zozeer de ik-gerichte vraag "Wat heb ik aan die gemeente (in leden, prediking, verening etc.)?", maar de op gemeente gerichte vraag "wat kan ik de gemeente brengen?". Als je dat laatste als uitgangspunt neemt bij de keuze van een gemeente, kun je nog steeds wel bij dezelfde kerk uitkomen. Maar het kan ook zijn dat je tot de verrassende conclusie komt dat je júíst in die gemeente waar je het niet helemaal top vindt, moet zijn. Dus misschien wel die gemeente die veroudert, omdat jij daar dan verjonging brengt. En ik geloof dat je daar dan toch rijk gezegend kunt worden.
Roozemond
@jade, prachtige reactie en van harte amen! Dan wordt het niet mijn wil geschiedde maar Zijn wil geschiedde.... Heb ook tijden gekend hier in mn eigen gemeente dat ik besloot: ik ga hier weg, en kom hier nooit meer.... Gode zij dank zette Hij er een streep doorheen en ben ik nu zó blij in mijn gemeente...
Catherine
Het komt helaas in alle richtingen voor. Het is een "modern" probleem, want als je lopend of op de fiets naar de kerk moet, zoek je het dichter bij huis. Er was ooit een regel dat het niet eens mocht! Je moest lid worden in je eigen woonplaats.
Ik vind het geen goede zaak. Want als je in een plaats kerk die 20 of 30 km van je woonhuis ligt, kun je toch amper een band opbouwen? Zeker met een gezin wordt dat vaak heen en weer rijden (zondagsschool, catechisatie, vereniging, enz)
Maken we er een biddende zaak van? Waar wil de Heere waar wij naar toe gaan en niet: welke dominee praat ons het meeste naar de zin.
Net wat ds. Schalkoort zegt, er moeten zwaarwegende redenen zijn en geen bijzaken!
Roozemond
@Catherine; ik moet er niet aan denken om op zondag idd. ook nog eens te moeten reizen;-)
Weet je wat ik zo'n aanklacht vond? Talloze mensen hier op het eiland die uit een bepaalde kerk gingen en 1 dorp verder lid werden, maar kort daarna nam de ds. een ander beroep aan.... tja, en ik snap dat je het dan niet meer goed weet.... niet dat ik er boven wil gaan staan, ben geen haar beter;-)
Jess
@Roozemond: weet het zeker wille weune op het zelfde eiland
muppie
Een aantal jaar geleden hebben mijn ouders en ik de keuze gemaakt om van de Ger.Gem.inNed over te gaan naar de Ger.Gem. Een moeilijke keuze omdat we het eens waren met het Woord dat verkonigd werd. Helaas was het voor ons niet meer mogelijk om met de gemeente samen te leven. In het dorp waar mijn ouders wonen was een Ger.Gem., maar wij wilde niet naar die kerk. Daarvoor waren 2 belangrijke redenen: 1. Enkele kerkenraadsleden uit de Ger.Gem.inNed waren goede bekenden van mijn ouders. Wij wilde hen niet kwetsen door naar een ander kerk in hetzelfde dorp te gaan (ze hebben dit erg gewaardeerd). 2. Het was voor ons erg moeilijk om in dat dorp een nieuw gemeenteleven op te bouwen, omdat mensen je verhaal kennen (tenminste, dat denken ze) en daar veel over geoordeeld wordt. Daarom kozen wij voor een gemeente die wat verder rijden is.
We mochten in de gemeente niet zomaar lid worden. Eerst is er een gesprek met de dominee geweest, hij heeft het besproken met de kerkenraad. Nadat zij toestemming hebben gegeven is het besproken in de kerkenraad van de Ger.Gem. in ons dorp. Ook zij moesten toestemming geven. Daarna is het weer in de kerkenraad van de nieuwe gemeente besproken en pas toen mochten we lid worden. HIer is zeker 4 maanden overheen gegaan.
Ik kan me vanuit de gemeenten indenken dat ze liever geen 'volk van buiten' willen hebben, dus mensen die van ver moeten komen. Je hebt dan de kans dat mensen voor een dominee komen en ik denk niet dat dat de bedoeling is. Bij ons heeft de kerkenraad aangegeven dat het een bijzondere situatie is, en alleen om die reden mochten wij destijds lid worden. En daar ben ik nog altijd dankbaar voor!
Roozemond
@Jess, ha, ha, Flakkees;-)

@Muppie; dank voor je bijdrage bij deze vraag. Ik vind het mooi hoe er in jouw situatie met leden om wordt gegaan, ik denk dat die gesprekken ook nodig zijn en met zorg en liefde besloten worden. Gods zegen!

Vanavond luisterde ik deze lezing: http://www.youtube.com/watch?v=Bt6lMNWZj1A
Tip voor iedereen!
rian2
Beste vraagsteller,
Ik ben zelf lid van de HHK gemeente en weet dat de regels wel streng zijn.
Je word toegelaten in de gemeente die onder je woonplaats valt en mag hierin volgens mij niet een andere HHK gemeente kiezen, persoonlijk vind ik dit een goeie zaak.
Wij kiezen niet, maar Hij kiest waar we komen...
Ik hoop van harte dat in jullie gemeente Christus gepredikt word en niemand anders.
Ik wens je Zijn zegen toe.
plderoos
tja, de ene dominee preekt nu eenmaal beter dan de andere en de ene gemeente is wat losser of behoudender dan de ander. Het lijkt me niet dat dat een reden is om elders te gaan kerken.

Maar als een dominee er blijk van geeft dat hij meent dat iedereen nog een nieuw hart moet krijgen, dat we ons moeten bekeren, als er enkel gepreekt wordt over de verbondseis, en dat er geen enkele plaats is voor de verbondsbelofte, en de dankbaarheid daarvoor, dan ben ik er weg! ik zal mijn kinderen niet door dergelijke preken tot de zonde van twijfel laten verleiden! ik en mijn huis, wij zullen de Heere dienen!
pannenkoek
@catherine en Roozemond,

Wij moeten idd 33 km enkele reis afleggen naar de kerk. Totaal 132 per zondag.
Hier is het dun bezaaid qua kerken. En wij rijden er geen één voorbij van ons eigen kerkverband.

En er is echt geen sprake van 'geen band opbouwen' zoals er gezegd wordt. We zijn juist een hechte gemeente van bijna 300 (doop)leden. Uit de kerk staat hier een lange tijd de parkeerplaats nog vol met auto's.

zondagschool hebben we niet (meer).
Catechisatie en jeugdvereniging is op dezelfde avond. Dus hoef je alleen maar om 19.00 en om 22.00 te rijden. Als het alleen catechisatie is moet je idd 45 min. wachten, maar dan is er koffie, en zijn er meerdere ouders. Goed voor de onderlinge band.

De band in een streekgemeente kan hechter zijn dan bij een gemeente waar iedereen vlak bij elkaar woont.
Roozemond
@pannekoek, die uitspraak komt niet bij mij vandaan;-) Mooi dat je de band zo positief ervaart!
Het kan zo zijn ja, maar gelukkig is dat hier ook zo! Zelf ervaar ik in een kleine gemeente veel meer een band, ik zit in een gemeente van krap 120 leden, dan in een gemeente van 1000 leden...
karlo
@autumn...........Ondanks goede prediking toch een paar dorpen verderop?! Sorry hoor, maar als iederéén zo met de verantwoordelijkheid voor en met de eigen gemeente om zou gaan, werd het een dikke puinhoop.
En een kerk kiezen die bij ons past??? Weten wij veel wat bij ons past?!
karlo
@pannekoek...Is er dan geen goede bijbelse prediking dichterbij? Wat zegt mij dan een kerkverband. Die muurtjes moeten we m.i. niet zo in stand houden.
zandkasteel
Een steekgemeente is anders dan een dorpsgemeente. Net als je al vertelde, je gaat dingen combineren, omdat andere ouders dezelfde problemen hebben. Dat is anders dan dat alle jeugd te voet/fiets/brommer komt en jouw kinderen gebracht moeten worden. Je ligt er dan letterlijk buiten, kan niet even meefietsen etc.
Ook in je eigen dorp lig je er buiten omdat je de plaatselijke gemeente mijdt en zo geen gemeentecontacten opbouwt. Ik geloof graag dat er (juist) in een streekgemeente een goede band is, je moet elkaar vasthouden. In grotere dorpsgemeenten is er vaak minder oog voor elkaar en val je er eerder buiten als je van elders komt.
Vandaar dat wij altijd hebben gezegt, we gaan in een plaats wonen waar we ook kunnen kerken (ook al betaal je dan misschien iets meer voor je huis, brandstof is ook niet goedkoop). En de irritatie van halen brengen (zondagschool (zondag), cathechesatie(maandag), meisjesclub (donderdag) , tienerclub(dinsdag), JV (vrijdag), vrouwenkring(donderdag), huisbijbelkring(donderdag) , zo even wat dingen die wij elke week op 5 dagen hebben).
waldboy
Hier in de buurt is een hele grote Baptisten Gemeente.
Velen gaan daar heen. Ook velen uit ons dorp.
Hier was een Baptisten Gemeente, maar daar kwamen ze niet.
Daar is meer te doen, bij elek dienst een muziekgroepje en als je daar zit met 500 mensen kun je een beetje anoniem blijven.
ook leden van onze gemeente zijn daarheen vertrokken.
Maar het Evangelie is daar niet anders, de genade niet groter en de zonden moeten daar ook vergeven worden.
pannenkoek
@roozemond, jij schrijft dat je er niet aan moet denken om op zondag ook nog eens te moeten rijden, daar doelde ik op.

@Karlo, Nee, als ik verhalen hoor van mensen die hun kinderen op school hadden zitten en ze daar op school zich afvroegen of ze in de hemel ook pizza zouden eten..... Dan is het in de kerk niet anders. Ook uit de vrijg. kerk, en de gef. kerk komen mensen bij ons in de gemeente omdat ze het niet eens zijn met de leer, en belangrijke zaken missen in de preek. Als dat een duidelijk teken is hoe het gaat in die gemeentes, dan moeten wij daar niet heen gaan. Er is dichterbij geen kerk van ons gemeente verband.
Als je meer wilt weten zoek je mij maar op in het forum en stuur je maar een pb.
Roozemond
@pannenkoek; oké, helder! Ik moet er overigens nog steeds niet aan denken, maar als binnenkort mijn vriendin hun dochtertje laat dopen, rijden we er heen, (drie kwartier). Ik mag het in de kerk binnendragen, en anders gingen we ook hoor. Maar puur gewoon elke zondag, nee, heb respect voor jullie overigens.