Verschil in prediking Ger. Gem.

Ds. C.G. Vreugdenhil / 22 reacties

Vraag

Ds. Vreugedenhil, ik vind uw prediking nogal verschillen vergeleken met die van andere Ger. Gem.-dominees. Hoe komt dat?

Antwoord

Ik denk dat iedere christen zo zijn eigen gaven van de Heere gekregen heeft. Het is helemaal niet erg als de preken van dominees verschillen. Misschien vullen ze zo juist elkaar wel goed aan. Het kan ook wel een beetje komen doordat ik veertien jaar op het zendingsveld gewerkt heb. Luister eens naar andere ex-zendingspredikanten, zij leggen denk ik ook wel andere accenten. Het belangrijkste is het of de prediking in overeenstemming is met het Woord van God. Voor jou is het belangrijkste dat je de Heere vreest. En daar wil God de prediking voor gebruiken tot bekering en opbouw in het geloof. In het nieuwe Jeruzalem zullen we God ook op allerlei verschillende manieren loven.

Sterkte ermee om de Heere nu te dienen naar Zijn Woord. Gelukkig is het Pinksteren geweest en de Heilige Geest wil ook in jouw hart werken.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)
22 reacties
her
@ 5170
'Dominees in de GerGem die iets anders preken(ds. Vreugdenhil, Kattenberg, Baan, Harinck ea) dan het gros, worden gewantrouwd. Je leest eigenlijk weinig van hen in de Saambinder omdat ze eenvoudigweg niet geloofd worden.'

Ten eerste: Waarom ga je die predikanten noemen? Niet relevant denk ik zo!

Ten tweede: Je argument van de Saambinder kan ik ook niet vatten. Ik heb van genoemde dominees allemaal wel eens iets in de Saambinder gezien. Het is alleen logisch dat bepaalde dominees als ds. van Aalst meer in de Saambinder schrijft, omdat hij veel met de totstandkoming van het blad te maken heeft.

Ten derde: Ik houd er niet zo van om zulk soort dingen te overaccentueren en te benoemen. Probeer gewoon naar elke dominee zonder vooroordelen te luisteren, dan heb je genoeg aan jezelf. (Dat geldt voor mij vanzelfsprekend ook)
Miep
Persoonlijk ben ik opgegroeid in de GGiN.
Belijdenis gedaan in de GG.
Waar ik steeds meer achter kom is dat kerknamen niks zeggen!
Waar wij voor op moeten passen is, dat we inderdaad niet met oorkleppen moeten luisteren, wat ik eerder in een reactie las.
Daarnaast staat er in de Bijbel over vele leden, één lichaam, veel geloven, enz.
Ik hoorde laatst een ernstig verhaal wat eerst komisch leek...
Een zwerver werd geweerd in de kerk. Hij liep op straat en kwam Jezus tegen. Jezus zei tegen hem: "Waarom loop je hier, wat is er?" De zwerver zei: "Ik mocht niet in de kerk komen." Jezus zei: "Ik begrijp je, Ik kom daar ook al een tijd niet meer..."
Begrijp je...?