Vrouw van Mozes weggestuurd

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel lees je dat de vrouw van Mozes is weggestuurd. Waarom moest Mozes dat doen? Hij had een taak om het volk uit Egypte te leiden, maar een vrouw wegsturen is toch ook niet Bijbels? Op een gegeven moment lees je dat Jethro samen met Zippora en de twee kinderen (Gersom en Eliëzer) bij Mozes kwamen tijdens de woestijnreis. Is Zippora en de kinderen toen bij hem gebleven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In Exodus 18:2 lezen we: “Zo nam Jethro, Mozes schoonvader, Zippora, Mozes huisvrouw (nadat hij haar weggezonden had).” Op een bepaald moment heeft Mozes haar dus weggezonden. Dat zal geweest zijn na gebeuren dat beschreven staat in Exodes 4:24-26. Daar lezen we dat Zippora hun twee zonen besneed; iets wat tot op dat moment achterwege gebleven is. Wat de reden geweest is, waarom Mozes zijn vrouw weggezonden heeft, staat niet beschreven. Het gaat te ver om te zeggen, dat hij van zijn vrouw niet wilde weten, of dat hij van haar wilde scheiden.  Zippora wordt in vers 2 gewoon de huisvrouw van Mozes genoemd. En Zippora en de twee zoons worden zonder problemen weer ontvangen.  Het kan zijn dat Mozes uit veiligheidsoverwegingen hen heengezonden heeft vanwege het vertrek uit Egypte, of dat hij dat gedaan heeft om zich helemaal te wijden aan de taak die hij had. Kennelijk is Zippora daarna gewoon bij haar man gebleven.

Ds. W. G. Hulsman

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus