Wanneer weet je nu dat je gelooft?

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Wanneer weet je nu dat je gelooft? Als je houvast voelt aan de Heere Jezus? Of als je heel duidelijk weet dat de Heere tot jou persoonlijk gesproken heeft? Maar hoe weet je nu wat het spreken van God is? Het kunnen toch ook menselijke gevoelens zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller: Geloven in de Heere Jezus is merkbaar. Daarin is verdriet over de zonde. Daarin is een verlangen om de Heere Jezus te kennen en meer en meer te kennen. Daarin is ook verlangen om naar de wil van de Heere te leven.

Alleen, het geloof is niet altijd even sterk.Dat komt ook omdat er drie vijanden zijn die je voortdurend van het geloof af willen brengen: de satan, de wereld en je eigen vlees. Ook je eigen vlees wil nadat je tot geloof gekomen bent nog zo graag de verkeerde kant op. En de wereld en de satan spelen daar op in.

Daarom is het geen vreemde zaak als je je afvraagt, wanneer je kunt weten dat je gelooft. Er komt immers zoveel op je af. Het is ook heel belangrijk, dat je deze vragen stelt: het gaat immers om ons eeuwig behoud.

Maar wanneer weet je het nu? Wanneer je houvast voelt aan de Heere Jezus? Jazeker. Het geloof ziet op Christus. Vlucht tot Hem. Grijpt Hem vast. Zo is er houvast. En dat laat je niet onberoerd. Je gevoel komt er in mee. Zo voel je houvast aan de Heere Jezus. Het eerste is echter het gelovig zien op Hem, en het zich gelovig, vertrouwend vastklampen aan Hem. Maar omdat dat niet buiten jezelf om gaat, raakt dat ook je gevoel.

Verder: je kunt ook weten dat je gelooft, wanneer je weet dat God heel duidelijk tot jou gesproken heeft. Een bepaald woord kwam met zoveel kracht naar je toe. Een uitnodiging. Of een belofte... bijvoorbeeld dat de Heere gaarne vergevend is voor allen die Hem aanroepen (Psalm 86). Dan zit er heel veel troost in zo'n woord.

Ondertussen zul je dan niet bij dat ene woord willen blijven leven. Het zal je gaan om al de woorden van God, vermanend en vertroostend.  Je kunt het dan ook niet doen met dat ene moment, waarin God zo duidelijk tot je sprak, je moet het elke dag weer hebben van wat de Heere zegt. En als je nu toch bij jezelf denkt, dat je jezelf bedriegt, ga dan met al je zonden tot de Heere Jezus. Hij bedriegt ons nooit. Hij zegt: Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheidgeloven