Geloven is moeilijk

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Ik heb een tijd gehad dat ik niet meer uit de bijbel las en niet meer bad. Sinds enkele maanden ben ik weer in de bijbel gaan lezen en gaan bidden. Maar als ik dan gelezen heb denk ik vaak: wat heb ik nu eigenlijk gelezen? En dat is met het gebed ook zo.

Ik ga nu weer elke zondag naar de kerk, maar ik vind het zo moeilijk allemaal. Als men mij over het geloof wat vraagt of er over begint te praten, dan klap ik helemaal dicht. Dan vragen ze aan mij waarom ik nog geen belijdenis heb gedaan en of ik geen belijdenis wil doen. Ik zou er wel eens met iemand over willen praten, maar ik durf niet. Bang dat ze het raar vinden.

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Het is erg fijn om te mogen vernemen dat het Woord van God weer beslag op je leven gelegd heeft en dat je het bidden niet kunt laten. Maar tegelijk is het duidelijk dat je met veel vragen zit. En zoals je gemerkt hebt kun je er niet met iedereen over praten. Mensen begrijpen elkaar soms erg slecht.

Daarom raad ik je aan om in je omgeving naar mensen te zoeken die het leven der genade kennen. Probeer met hen te praten over de zaken die je bezig houden. Dat kan een predikant zijn. Dat kunnen andere ambtsdragers zijn. Dat kunnen ook gewone gemeenteleden zijn. Als het maar mensen zijn die je verstaan en kunnen zwijgen tegenover anderen.

Je bent ergens bang -zo schrijf je- dat mensen het raar vinden als je met je vragen komt. De mensen die ik je hiervoor aanbeval zullen jouw vragen zeker begrijpen. Je behoeft ook niet al te bang te zijn voor wat mensen van je zeggen. Wat geeft het eigenlijk wat zij denken? Het gaat erom dat je vragen worden opgelost en dat je de weg naar Christus vind. Wie Hem vindt die vindt immers het leven?!

Wanneer je niemand zou weten om over je vragen te praten kun je die vragen het best proberen te omschrijven en stuur ze dan bijvoorbeeld naar Refoweb zodat predikanten er concreet op in kunnen gaan.

Laat je in ieder geval door niets of niemand weerhouden om God te zoeken. Lees in je bijbel en ga met vrijmoedigheid tot de troon der genade om geholpen te worden (Hebr. 4:16). En rust niet voordat je in het Woord de Christus der Schriften gevonden hebt.

Je ds. A. Kot