Zoon heeft porno-DVD

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik vond op de kamer van mijn zoon (15) een porno-DVD en wat posters met blote dames. Hoe kan ik hem hier het beste over aanspreken? Hij weet wel hoe ik er over denk, maar is erg introvert en praat moeilijk over zijn eigen gedachten en gevoel. Punt is dat ik zelf vroeger ook veel pornografische boekjes e.d. gelezen heb. Ben daar gelukkig met hulp van God van verlost, maar heb er nu een heel dubbel gevoel bij om met mijn zoon daarover te praten.

Antwoord

In de eerste plaats moet u uw zoon daarover aanspreken. Gewoon eerlijk: ik heb dat en dat gevonden. Hij zal best weten dat dit niet mag. De bijbel roept ons telkens op tot bekering. U moet dus hem vermanen en wijzen op het zevende gebod. Natuurlijk kunt u begrip hebben vanuit uw eigen vroegere ervaringen, maar zo moet u hem ook de weg wijzen om in de kracht van Gods genade tegen die zonde te strijden. Het was de genade van God en het 'nabije' leven van Jozef met de Heere, die hem bewaarde voor de zonde van overspel met de vrouw van Potifar. Diezelfde kracht en hulp van God is nodig om deze zonde eronder te krijgen. En juist op dit gebied is het met vallen en opstaan.

Als u niets zou zeggen bent u medeschuldig. De Heere gebruikt ons als opvoeders om onze kinderen te vermanen in liefde en te wijzen op God. Juist in deze zaken moeten we niet boven hen gaan staan, maar naast hen. Dan zien ze dat we in eigen kracht even zwak zijn, maar het ook van Gods hulp verwachten.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoedingporno