Zieke predikant

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

De predikant die in onze weekdienst voor zou gaan, is ernstig ziek geworden. Hierdoor is de dienst niet door gegaan. In gedachten vonden we het vervelend dat het weer kerk door de week was. Mijn vader zegt dat de predikant ziek is geworden omdat wij deze gedachten hadden. Volgens mij klopt dit niet. Maar hoe is het wel?

Antwoord

De predikant werd ziek omdat jij het vervelend vindt om naar een doordeweekse dienst te gaan. Of je daarop een rechtstreekse verband moet aanbrengen gaat mij wel te ver. Maar wat wel waar is: als wij geen zin hebben om naar de kerk te gaan kan dat ook niet goed zijn. Het kan zelfs zo zijn dat dit een voorteken voor je is, namelijk als wij blijvend een afkeer hebben van het Woord, kan de Heere Zijn Evangelie van ons wegnemen, zoals dat gebeurde met de lauwe gemeente van Laodicea. Lees Openbaring 3:15-22 maar. Ik hoop dat het voor jou niet geldt dat de Heere je ooit uit Zijn mond zal moeten spuwen, maar dat je door dit voorval de roepstem van de Heere hoort: Zie Ik sta aan de deur en klop.

Ds. A. J. Schalkoort