Affaire met getrouwde man

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Een aantal jaren terug ontmoette ik een (getrouwde) man. Wat begon met een goed gesprek, wederzijdse sympathie, een schouderklopje... werd een web waarin we steeds meer verstrikt raakten. Van het een kwam het ander en daarin zijn we (te) ver gegaan (gelukkig geen gemeenschap). Dit had ik nooit van mezelf gedacht, ik verafschuw dan ook deze hele affaire. Jaren hebben we elkaar ontmoet. Niemand weet hiervan. Alles heb ik al bedacht; dat ik een relatie kapot maak, dat ik mezelf naar beneden haal, en bovenal dat dit tegen Gods geboden ingaat. Om die reden twijfel ik of ik een vraag zal stellen. Met alle wilskracht die ik op kon brengen heb ik deze contacten beëindigd. En al jaren probeer ik hem uit mijn hoofd te zetten!

Vier vragen zou ik u willen stellen:

A. Kan ik ooit weer (zoveel) van iemand houden?

B. Ik heb het gevoel dat wat eerst verliefdheid was, veranderd is in “houden van”... Met heel mijn hart hou ik (nog) van die man! Verliefdheid gaat over (toch?), maar houden van...?

C. Als ik een leuke jongen ontmoet, vergelijk ik hem met de ander.

D. Als ik weer een relatie durf aan te gaan, wanneer moet ik mijn nieuwe vriend dit alles vertellen?

Antwoord

Allereerst wil ik je zeggen dat het echt moed en alle inzet vereist om een einde te maken aan een dergelijke relatie. Want je moet iets wat je heel dierbaar is en waar je met al je vezels van je lijf bij betrokken bent, opgeven. Het vereist heel veel wilskracht om aan een dergelijke verhouding een einde te maken.

Nu de antwoorden op je verschillende vragen:

A. Dat kun je je nu nog niet voorstellen, maar ik denk zeker dat je echt weer heel veel van iemand zou kunnen gaan houden. Of je ooit weer zo verliefd zult worden, betwijfel ik, want je eerste echte hevige verliefdheid in je leven is vaak een heel erg hevige. Maar zoals ik al vaker heb geschreven: een verliefdheid is geen basis om te trouwen.

B. Inderdaad gaat verliefdheid over en gaat het over in ‘houden van’. Maar dat laatste gebeurt met name als je dan ook verkering krijgt met elkaar. Zolang je nog geen relatie hebt, zijn het met name gevoelens van verliefdheid. Dus vraag ik mij echt af of jij kunt spreken van ‘houden van’. Ontmoet je die man nog steeds waardoor dit alles blijft gevoed? Het zou echt het beste zijn om zo iemand niet meer te zien zodat je dit alles ook echt kunt gaan afbouwen. Dat zal wel heel erg moeilijk zijn omdat je eigenlijk niets liever wilt dan zo iemand steeds weer tegen te komen.

C. Dat is altijd zo. Wanneer je heel erg verliefd bent geweest op iemand en je ontmoet dat weer iemand anders die je wel aardig vindt, dan zul je dat ongemerkt zeker in het begin gaan vergelijken met je eerste verliefdheid. Dat gaat nu eenmaal zo. Maar probeer als je iemand aardig vindt, dan toch verder te gaan met de kennismaking. Dan kan het echt zo zijn dat het verleden zwakker wordt en het heden  sterker. Maar makkelijk zal het zeker niet zijn.

D. Gelukkig ben je niet met hem naar bed gegaan en je bent je er bewust van dat het niet kan. Je hoeft er niet meteen over te beginnen, maar als je een relatie krijgt, zul je in de loop van de tijd ook je verleden aan de ander gaan vertellen. Je kunt dan een en ander uitleggen. Je moet je wel bedenken dat iedereen te maken krijgt met de gebrokenheid van de schepping. Ook een toekomstige partner zal het een en ander hebben meegemaakt en zal dat aan jou moeten vertellen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

overspel