Bidden om genezing voor doodzieke moeder

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Simons. Ik heb een vraag voor u over het gebed. Mijn moeder heeft volgens artsen nog maar een korte tijd te leven. Toch bid ik regelmatig of ze genezen mag. Daarbij speelt wel altijd de gedachte dat Gods wil geschiedt hierin. Maar, in hoeverre mag je bidden om genezing als iemand (menselijk gezien) ongeneeslijk ziek is? Kun je dan beter bidden om verlichting van de pijn, maar ook het lijden in Zijn handen leggen? Of geeft de Bijbel ook aan dat je om genezing mag bidden?

Antwoord

Ik wens je In de eerste plaats van harte sterkte met de weg die de Heere met je moeder gaat.  Er is maar een moeder in ons leven toch? Wat kan het een pijn en verdriet kosten als we zien dat ze van ons wordt afgescheurd.

Je vraag; ” in hoeverre mag je bidden om genezing” Bedoel je te zeggen dat dit alleen mag als er menselijk gesproken nog hoop is? Volgens mij is dit onbijbels. Trouwens, de praktijk leert ons juist anders. Waar alle hulp van mensen soms ophoudt, spreekt God (Ps. 73:26). Hij werkt immers altijd op het wonder aan! Alleen er is zo’n groot verschil tussen bidden en bidden.

Ik zal het proberen uit te leggen. Jouw vraag is of dat je om genezing mag bidden. Als we het van Gods kant bekijken dan is het eigenlijk geen  vraag. Als het gebed er is dan is het er. Is het er niet dan kun je dat niet opwekken. Dit heeft iets te maken met geloof. Als de Heilige Geest een belofte, ook als het om genezing gaat, op ons hart bindt vanuit het Woord, dan kan het niet anders of er komt een gebedsleven. Het geloof wordt werkzaam met de belofte die God op ons hart bindt vanuit het Woord. Als het zo ligt dan is je vraag denk ik beantwoord.

Toch blijf je zitten met de vraag; ik wil graag dat ze beter wordt. Vanzelfsprekend het is immers je moeder. Maar er is nog een vraag in je leven; wil God het wel? Wat is de wil van God met jou moeder? Is dat het belangrijkste? Ja, dat is het belangrijkste.  Heere wat is uw wil? (Math. 7:21/Math. 12.50/Rom. 12:2. Efeze 6;6/ 1 Thes. 5:18; Joh. 6:40 een heel belangrijke vraag voor jou en je moeder, lees maar.) Vandaar jouw vraag! Als Gods wil het is dat moeder gaat verhuizen naar het eeuwig huis, zou jij dan bidden dat ze hier mag blijven? Vul zelf het antwoord maar in.

Ik heb voor jou ook nog een vraag? Dat je moeder moet missen is vreselijk, maar het is wel een verschil hoe je ze mag afstaan toch? Als moeder kan sterven omdat de Heere Jezus in haar hart woont, dan blijft het wel erg, maar dan zijn we niet zonder verwachting. Is dit niet zo laat dan je gebed zijn; Heere ontfermt u zich over mijn moeder naar uw wil. Want U hebt gezegd dat U niet wil dat er enige verloren gaat (2 Petrus 3:9).

Als laatste; zijn er plaatsen in de Bijbel waar gebeden wordt om genezing? Jazeker  hoor maar: Jakobus 5:13/Ps. 50:15/Hebr. 5:7/2 Kor. 12: 9) En wat denk je van al de gevallen die in de dagen van Christus tot Hem kwamen om genezen te worden? Lukas 17:13.

Gods zegen en heel veel sterkte.

Je dominee A. Simons, Vinkeveen

Lees meer artikelen over:

biddengebedsgenezing