Il divo

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik vind Il divo zo mooi om naar te luisteren. Is dit wel goed? Ik kan natuurlijk geen Italiaans, maar het klinkt zo mooi.

Antwoord

Beste vragensteller,

Voordat ik tot een antwoord kwam, heb ik mij eerst moeten verdiepen in Il divo. Hierbij schrijf ik wat van mijn gedachten en bevindingen op. Il Divo is een mannengroepje dat zingt in opera/pop stijl zoals ze zeggen. Er heeft na verloop van tijd een verschuiving plaats gevonden. Van de operakant zijn ze meer naar de pop-kant verschoven. In de eerste plaats werd ik blij omdat ik ook een Kerst-CD van hen aantrof. Een geweldig repertoire stond erop. De eeuwenoude alom bekende kerstliederen. Ik ben gaan luisteren... Wat een schitterende klanken! Erg mooi.

Toen ben ik de film en muziek van bijvoorbeeld het kerstlied “O heil’ge nacht” gaan bekijken. De muziek zit erg goed in elkaar en de klank is goed. Daar is geen discussie over mogelijk. Maar bij het zien van de video krijg ik de indruk dat het om henzelf, dat ze zingen tot eigen eer. Diep in mijn hart dacht ik “Jezus, Uw naam alleen zij de allerhoogste eer!”. Daar moet het ons om gaan, ook in het omgaan met de muziek.

Ik denk dat ik hierboven geschetst heb hoe de situatie ligt. Ik denk dat je er zelf de conclusies uit kunt trekken... Voor de algemene richtlijnen m.b.t. het luisteren naar muziek, verwijs ik naar de andere vragen op deze website, die ik beantwoord heb.

Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

popmuziek