Ik ben 18 jaar en heb regelmatig last van geheugenverlies. Vroeger had ik een ij...

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik ben 18 jaar en heb regelmatig last van geheugenverlies. Vroeger had ik een ijzersterk geheugen en kon ik alles onthouden, nu heb ik dat minder, en weet soms echt dingen niet meer. Ik wil vragen of ik me hierover zorgen moet maken of dat dit normaal is. Het is wel meer lange termijn geheugen, bijv. wat iemand een poos geleden gezegd heeft, of wat voor handelingen die persoon toen uitvoerde.

Antwoord

Geheugenverlies als klacht op zichzelf, zonder andere klachten of symptomen, is moeilijk grijpbaar en over het algemeen, gezien jouw leeftijd, niet gekoppeld aan ernstige ziekten of iets dergelijks. Het lijkt mij wel lastig. Wat theoretisch nog aan onderzoek mogelijk is betreft zowel een screening van het geheugen (zg. MMSE-test) en achtergrondonderzoek in het bloed (vatamine B12 b.v.). Die testen/onderzoeken zijn regelbaar via je huisarts.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medisch