Kerkelijk bevestiging bij hertrouwen

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het al dan niet bevestigen van een huwelijk, waarbij zowel de man als de vrouw gescheiden zijn. Tevens geldt zowel voor de man als de vrouw dat zij gescheiden zijn, omdat in het eerste huwelijk van zowel de man als de vrouw de andere partner overspel heeft gepleegd, waardoor het huwelijk van zowel de man als de vrouw op bijbelse gronden ontbonden is. Vraag: mag het huwelijk van de man en vrouw kerkelijk bevestigd worden? Op basis van de brochure van ds. Belder kom ik tot de conclusie dat het huwelijk inderdaad kerkelijk bevestigd kan worden. Ik hoor het graag!

Antwoord

Beste mensen,

Vragen over een mogelijke huwelijkssluiting zijn nogal eens gevoelig en dus gevaarlijk! Deze keer echter wordt het me heel erg gemakkelijk gemaakt, omdat er niet gewezen wordt naar een bepaalde 'bijzondere' situatie. Wat is namelijk de vraag? Er is sprake van een aanstaande bruid en een aanstaande bruidegom. Beiden hebben een identieke achtergrond: ze zijn al eens een keer getrouwd geweest!

De vraag, die dan aan de orde komt is steevast: en waarom zijn ze gescheiden? Ook daarop komt een identiek antwoord van beide kanten: de partner in het eerste huwelijk heeft overspel gepleegd. In dat geval is het antwoord op de gestelde vraag inderdaad eenvoudig: dit tweede huwelijk kan en mag kerkelijk ingezegend worden!

Toch breid ik het antwoord nog een klein beetje uit voor het goede begrip:
De Bijbel gaat uit van de regel, dat een huwelijk slechts één maal gesloten kan worden. Maar op deze regel zijn twee uitzonderingen:

1. In geval van overspel door de ander, mag de ene weer trouwen.

2. In geval van kwaadwillige verlating. Een derde uitzondering kent de Bijbel niet.

Maar een waarschuwing is zeker op zijn plaats: pas op voor die rare neiging om in een specifiek geval van een tweede huwelijk net zo lang te praten en te redeneren, totdat je bij één van de twee genoemde uitzonderingsgevallen uitgekomen bent! Dat deugt namelijk voor geen cent!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan