Hoe weet je zeker dat een bepaalde tekst uit Gods Woord echt voor jouw is bedoel...

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Hoe weet je zeker dat een bepaalde tekst uit Gods Woord echt voor jouw is bedoeld? Ik heb weleens meegemaakt dat ik in een bepaalde situatie de Bijbel las en dat er een tekst was die mij enorm bemoedigde. Later kwam er dan zoveel twijfel of ik dit niet zelf opgezocht had en of het wel echt bedoeld was zoals ik het opvat!

Antwoord

Beste vragensteller,

Heel eenvoudig gesteld: Gods Woord is het Woord voor jou. Van A tot Z. Van Genesis tot en met Openbaring. In het Woord maakt God Zichzelf bekend en alles wat nodig is om zalig te kunnen leven en te sterven. Het is een list van satan om te laten geloven dat het Woord van God niet voor jou is bestemd. En wat voedt hij graag de twijfel. Daar is hij een meester in. Kijk maar eens op bijna de eerste bladzijde van de Bijbel: Is het ook dat God gezegd heeft...? En wat is satan er goed in om tegen je te zeggen: man verbeeld je maar niks... je hebt niks en je bent niks... Het is een strik van de boze om het Woord verdacht te maken.

God wil niet dat je twijfelt aan Hem en Zijn Woord. Dat is het gevolg van de zondeval en van ons twijfelzieke hart. En om aan die ellende een einde te maken komt de Heere van Zijn kant met het enige juiste medicijn: Zijn Woord. Gelooft Mijn heil- en troostrijk Woord! (Ps. 95). Laat je niet ontmoedigen, maar heb grote verwachtingen van deze God, Die ook vandaag zondaren zalig maakt door middel van het Woord. En waar het Woord voor je persoonlijk mag leven zingt het in je hart: ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord!

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid