Seksuele obsessie de baas worden

J.M. Strijbis / 3 reacties

Vraag

Ik zit met een probleem. Ik ben een jongen van 19 jaar en nog zoekende wat betreft het geloof. Ik woon in een deel van Nederland waar geen reformatorische kerken zijn, maar ik luister en bekijk wel vaker preken van die kerken. Ze spreken mij best aan. Alleen heb ik een probleem dat mij erg in de weg staat. Ik ben rond mijn 14e heel erg depressief geweest. Ik heb toen op een gegeven moment mijn heil gezocht in pornografie. Toen ik mijn leven weer wat op de rails kreeg, mede doordat ik meer ging geloven en besefte wat Jezus voor ons gedaan heeft, kwam ik die depressie te boven. Ik ging toen ook minder porno kijken; eigenlijk zelfs bijna niet meer. Nu is het sinds die tijd dat ik vaak echt moeite heb met deze verleiding en dat ik dan ook weer terugval. Ik ga dan ook snel veel kijken, masturbeer veel en ik ga dan met seksuele gedachten naar vrouwen kijken. Ik heb dan ook vaak echt verkeerde gedachten en gevoelens als ik over straat loop. Het wordt dan een obsessie die ik weer de baas moet worden. Ik vind dat heel moeilijk. Ik merk dan dat ik heel snel weer in de verleiding kom en lustgevoelens heb en ik moet mijn best doen er niet aan toe te geven. Ik heb in mijn kerk meerdere keren om hulp gevraagd, maar daar begrepen ze het probleem niet. Wel heb ik het met een psychologe besproken, waarbij ik in behandeling was voor een dreigende depressie. Het is me gelukt om die depressie te overwinnen, maar ik merk toch dat die seksuele dingen terug blijven komen. Ik zit veel op mijn pc om artikelen en nieuws te lezen; ik ben iemand die echt een nerd is. Ze noemen mij wel vaker lopende encyclopedie of atlas. Ik heb het idee dat ik het ook doe uit verveling/eenzaamheid, maar dat is natuurlijk geen excuus. Ik heb meerdere keren bij Setting Captives Free een cursus gedaan, maar dat ging heel moeilijk. Er is namelijk niemand in mijn omgeving, ook mijn ouders niet, die mij willen steunen in deze zaken. Ik vind het dan ook heel erg moeilijk. En toch wil ik er vanaf, maar de drive verlies ik snel. Ik wil graag weten wat ik hieraan kan doen.

Antwoord

Dag vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Best wel een heel vertrouwelijke vraag. Ook een vraag waar een gemakkelijk antwoord niet te geven is. Aan de andere kant is het heel eenvoudig. Stop er mee. Maak een afspraak met jezelf en neem die afspraak en jezelf serieus. Het is net als met roken. Minderen is heel lastig, want je valt heel snel weer terug. De enige remedie is dus: STOPPEN!

Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Elke keer probeer je het, maar toch val je telkens weer terug. En dat is nu precies waar het bij ons mensen aan ontbreekt. Geloofsvertrouwen. Volgens mij kun je dit probleem alleen de baas worden als je niet meer vertrouwt op eigen krachten, maar op de overwinningskracht van de HEERE Jezus.

Daarbij speelt je eigen verantwoordelijkheid wel een grote rol. Er valt namelijk wel iets te kiezen. Je kunt er aan toegeven of niet. En om er niet aan toe te geven, is het gebed een krachtig wapen. Ik adviseer je dan ook, als de verleiding er komt, als je die weer voelt, als je gedachten weer naar de porno getrokken worden, om op je knieën te gaan. Letterlijk op je knieën. En te bidden wat er staat in psalm 119: "Wend, wend mijn oog van de ijdelheden af." Ook te bidden wat de HEERE Jezus ons voorgebeden heeft: "Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze." Ook dan is er dus wat te kiezen. Je kunt denken aan het bidden en het vervolgens niet doen. Dat is ook een keuze. Kijk dan niet vreemd op, dat je er weer aan toegeeft. Er is er maar één en dat is de boze, die er van geniet als jij weer 'slap' bent. Heb goede moed! Niet, omdat jij zo sterkt bent, maar omdat Christus de wereld overwonnen heeft en ook jou wil ondersteunen om dit te overwinnen. Alleen in Zijn kracht dus.

Ik wens je heel veel sterkte en hopelijk draagt dit antwoord bij aan jouw 'genezing'. Ik weet ook dat er bijvoorbeeld bij de Evangelische Omroep en ook bij andere instanties therapieën bestaan om dit soort verslavingen te lijf te gaan. Ik ken die methodes niet van binnenuit, maar ik weet wel dat zij er zijn.

Hartelijk groeten,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

pornoverleidingzelfbevrediging
3 reacties
Miranda
Beste vraagsteller, in mijn omgeving heb ik dit ook meegemaakt en er is een heel mooi boek van Ted Roberts, dat heet: De draak overwonnen. Leestip!
Will
Beste vraagsteller,

Je hebt het ook over verveling en eenzaamheid. Zou het kunnen dat je ook hierdoor in de verleiding komt? Het lijkt mij belangrijk dat je daar ook iets aan probeert te doen zodat je minder gelegenheid hebt om toe te geven aan de verleiding.

Neem iemand in vertrouwen als het kan. Misschien een man die wat ouder is en weet hoe sterk de verleiding kan zijn.
marten
Wat een mooi antwoord van de heer Strijbis.
Ik weet uit ervaring wat je meemaak. Mag ik je aanraden om een gesprek aan te vragen bij Different in Amsterdam of de Driehoek in Amersfoort.
Lees biddend Rom. 6 : 14.
Ik ben er zelf uit mogen komen door de genade van de Heere Jezus Christus.
Zijn bloed reinigt van alle zonden!
Je mag me altijd mailen. Mijn emailadres is bekend bij refoweb.