Ambtsdragers zonder baard

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Deze uitspraak hoorde ik van een lid van de Gereformeerde Gemeenten: "Bij de Gereformeerde Gemeenten worden nooit mannen op de lijst voor verkiezing van ambtsdragers gezet die een baard hebben. Bij ons is het een keer voorgekomen dat iemand met een snor op de lijst kwam (op zich al bijzonder) maar toen hij gekozen werd was de volgende zondag ook zijn snor weg.

Citaat van een predikant tijdens de nabetrachting van het Heilig Avondmaal dat die morgen bediend was, en waar ook een man met baard was aangegaan: "... en dan komen ze ook al met het gelaat van den wereld aan dien heiligen dis!"

Waarom wordt een baard niet geaccepteerd. God heeft de man zo toch geschapen? Is het echt zo droevig gesteld met de kerk, zijn ze zo van de bijbel afgedwaald? Over deze regel maken meer mensen zich zorgen, vooral ook omdat het besluit niet bijbels te onderbouwen lijkt. Hoe is dit punt onderbouwd? Is dit geen discriminatie? God kijkt toch naar je hart, niet naar je uiterlijk? Ik heb zelf een sikje en soms een snor... Ben ik nu aanstootgevend?

Antwoord

In twee gemeenten waar ik als predikant heb gestaan droegen enkele kerkenraadsleden een snor of een baard. Ik weet dat er meer gemeenten zijn, waar dat zo is. Er is geen enkel bijbels argument tegen te vinden. Aaron had een heel lange baard, Bogerman de voorzitter van de Dordtse synode had een baard. Het is juist werelds als wij als mannen onze baard iedere dag in de prullenbak gooien. Bovendien is het in onze tijd van unisex een duidelijk teken van ons man zijn. Dus geen bezwaar tegen snorren en baarden.

Wel is het zo dat je niet opzettelijk mensen aanstoot moet geven. Als je in een kring en cultuurtje leeft waar men zich eraan ergert, is het bijbels om de mensen niet opzettelijk te ergeren. Maar dat geldt in de eerste plaats voor die mensen. Zij mogen zich namelijk niet ergeren aan iets wat de bijbel niet verbiedt.

Ik hoop dat je met dit korte antwoord uit de voeten kunt.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

baardbeharing