Zonde uit mijn leven bannen

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 2 reacties

Vraag

Ik heb het idee dat ik alles, maar dan ook alles, goed moet doen voor God. Alles wat zonde is uit m’n leven bannen. Maar weet dat ik dit nooit kan. Moet ik dan in een kast gaan zitten en niemand meer zien of prikkels binnen krijgen? Want alles is zo zondig. Wat moet ik? Ik kan het toch nooit goed doen? Moet ik dan puur geloven op de vergeving van Jezus? En als Hij me vergeeft dan begin ik daarna toch weer van vooraf aan?

God is zo goed als Hij me wil vergeven, maar ik ben zo slecht. Ik kan nog geen minuut zonder zonde ook al wil ik het helemaal niet, het gaat vanzelf. Vertel het me, wat moet ik doen? Vergeeft Jezus voor altijd? Ook als je elke dag weer opnieuw in zonden valt?

Antwoord

Beste vraagsteller.

Wat maak je het je zelf moeilijk. En wat is je geredeneer onmogelijk. Het komt niet van jou vandaan, maar van Jezus Christus. Daar kwam Hij voor, om te verlossen van de zonde! Jij, ik, wij kunnen het  NOOIT goed doen voor de Heere en inderdaad, als het er op aan komt dan blijkt dat we het zelfs niet echt willen. Denk maar aan die rijke jongen in Marcus 10:17 en verder.

Maar de Heere vraagt dat ook niet van ons. Hij gaf Zijn Zoon aan deze zondige en uitzichtloze wereld, vanuit Zijn liefde voor mensen. Johannes 3:16: “Alzo lief had God de wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderft maar het eeuwige leven heeft.”

Hij gaf Hem om voor zondaren te sterven, aan het kruis. Voor zondaren!! Wat moeten die daarom doen? Heel goed hun best doen? Heel veel goede dingen doen voor God? Nee! Maar Hij vergeeft alle zonden van hen die naar de Heere Jezus vluchten en hun zonden belijden. Jezus stierf als offer voor de zonden. Werp je bij Hem neer.

Door onze inspanningen en goede bedoelingen en heilige voornemens om Gods wil te volbrengen, lukt het ons nooit om vergeving van onze zonden te krijgen. We hebben de Zaligmaker nodig. Hij gaf Zijn Bloed tot verzoening van onze zonden.

Je kunt proberen de wet te volbrengen, alle zonde uit te bannen, maar je hebt het inderdaad al ondervonden: “Dit kan nooit.” Door de weg van de wet kun je niet met God verzoend worden. Alleen door het geloof. Het geloof in de Heiland, Jezus Christus. Jezus Christus is gekomen om te redden en zalig te maken.

Werp dan je net aan de andere kant uit. Ga naar de Zaligmaker! Als Jezus je zonden vergeeft zijn ze vergeven!! Dan komt de Heere daar NOOIT meer op terug. Dan heeft Hij je zonden weg geworpen, achter Zijn rug. Hij ziet ze nooit meer.

Jij zou de Heere willen dienen door nooit meer zondigen. Hoe moet dat, is je vraag. Je moet die andere weg gaan bewandelen: Jezus! Hij is de Weg met een hoofdletter. Als je Hem leert kennen, wordt je wil veranderd. Dan zie je dat je leven in Christus Jezus ligt en niet meer in je zelf en niet in een leven naar de wet.

Maar dan ga je wel in de strijd tegen de zonden. Want de Bijbel zegt wel: “Wie zijn zonden belijdt EN LAAT”... die zal barmhartigheid vinden.

Pak je Bijbel en lees Romeinen 7:13-26 en ook Romeinen 8:1-11. Geloof Gods heil en troostrijk Woord, verhard je niet maar laat je leiden. Wie Hem nederig valt te voet, die zal van Hem Zijn wegen leren.

Hartelijke groeten en Gods zegen,
Nellie van Dooijeweert-van der Slikke

Tags in dit artikel:

zonde
2 reacties
jdw
Rutherford schrijft: Het is niet de overwinning die iemand een christen maakt, maar de strijd.
WP78
Een Vader weet dat zijn kind het nooit perfect gaat doen... Dat is ook niet waarom Hij lief heeft. We zullen nog steeds zonder doen, daarvoor vergeving vragen én krijgen maar we zullen niet meer in zonde leven!