Reformatorisch en evangelisch

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Wanneer ben je reformatorisch en wanneer ben je evangelisch?

Antwoord

5 reacties
VrouwkeZondernaam
http://www.prekensite.nl/lezingen-detail/11
lezing: reformatorische en /of evangelische prediking
Benthe
Je kunt volgens mij ook refogelisch zijn..of evantorisch!
Mona
Als je maar mag weten dat je het eigendom van Christus bent.
Dan ben je van alle kerkverbanden ;-)
Lecram
Alle afwijkingen van de bijbelse leer zijn ontstaan doordat er eenzijdig en/of met behulp van bestaande theorieën de bijbel wordt gelezen en uitgelegd.
Wat ook meespeelt is dat de lijn van de verhalen uit de bijbel en de bijbel zelf niet altijd goed worden begrepen. En nog het meest belangrijke is dat de Heilige Geest ons verstand beperkt heeft verlicht. Daarbij krijgt de één het licht op het ene deel en de ander op een ander deel.

Laten we elkaar vooral niet veroordelen en beoordelen op hoe wij bepaalde zaken interpreteren. Als je in zowel verkiezing als verwerping gelooft kan je heel goed één van geest zijn met iemand die een sterke nadruk legt op de vrije wil. Zolang we over verschillen gaan praten ontstaat er verwijdering.
Autumn
Heb net die pdf van de hhk gelezen (die bij het antwoord genoemd staat). Wat een vreselijk eenzijdig, bevooroordelend stuk! Ik herken mij er als evangelische totaal niet in! Geen wonder dat door dit soort stukken de kloof alleen maar groter wordt en de iedereen alleen maar overtuigd is van zijn eigen gelijk (wij/zij denken). Ik geloof niet in kerkmuren en kerkstructuren en ik denk dat God daar ook niet op rangschikt.