Woordblindheid probleem op catechisatie en JV

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Ik wil niet meer naar catechisatie en naar de jeugdvereniging. Ik ben woordblind en daar schaam ik mij voor. Het lezen is voor mij heel moeilijk en ik moet steeds lezen en de teksten verklaren. De dominee wil er niet aan dat ik heel veel moeite heb met lezen. Op school houden ze er wel rekening mee maar in de kerk niet. Dat snap ik niet en daarom ga ik niet meer. Is dat erg? Mijn ouders snappen het wel. Begrijpt God het ook?

Antwoord

Beste vragensteller,

Laat ik eerst zeggen dat ik je verhaal best aangrijpend vind. Woordblind zijn is heel moeilijk en vaak heel lastig. Vooral om het anderen duidelijk te maken wat dat is. Dat juist in de kerk er geen aandacht is voor jouw zorg, vind ik heel naar voor je. Het zou juist in de gemeente anders moeten zijn: vanuit de liefde en het respect voor elkaar zou het juist daar geen probleem moeten zijn. Dat je verdriet hebt over je woordblindheid kan ik me voorstellen, maar je hoeft je er niet voor te schamen.

Wat betreft je predikant. Ik begrijp dat je het probleem aan de orde hebt gesteld, maar dat hij daar niet 'leuk' op gereageerd hebt. Ik vind echt dat jij dat stukje ruimte voor jezelf mag vragen om niet te hoeven te lezen. Misschien dat deze suggesties je helpen:

A. Stuur je dominee een email, waarin je nog eens uitlegt wat woordblindheid is, of waarin je een site aangeeft waarop woordblindheid wordt besproken. Stel nog een keer uitdrukkelijk je vraag om niet te hoeven lezen.

B. Vraag anders aan je ouders of zij een briefje/email willen versturen.

C. Mocht dat allemaal niet lukken, kan je vragen aan je klassenleraar/lerares of die aan jouw dominee een briefje wil sturen, om aandacht te vragen voor jouw probleem.

Veel sterkte en Gods zegen.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Tags in dit artikel:

catechisatie