(...) Er staat in Exodus 10:19 dat een westenwind van God alle sprinkhanen verjo...

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de sprinkhanenplaag. Er staat in Exodus 10:19 dat een westenwind van God alle sprinkhanen verjoeg uit Egypte en er staat expliciet dat er niet één achterbleef. Ik vind het moeilijk om te geloven dat er echt niet één achterbleef. Daarvoor waren er neem ik aan toch ook sprinkhanen in Egypte? Trouwens, hoe kon Mozes dat weten, hij is vast niet heel Egypte rondgereisd om te checken op achtergebleven sprinkhanen. Ik denk eerder dat dan bedoeld wordt: degenen die door God waren gestuurd gingen allemaal weg. De sprinkhanen die ervoor er al waren bleven, maar veroorzaakten geen schade ofzo. Of: er bleven er zo weinig achter dat ze geen last meer veroorzaakten. Maar waarom dan zo expliciet erbij geschreven: niet één bleef achter?

Antwoord

Beste vraagsteller/-stelster,

Je voelt heel aardig aan wat er bedoeld wordt. Inderdaad is het niet zo dat er geen sprinkhaan achter bleef van de populatie, die er was. Ook de sprinkhaan heeft zijn gezegende plaats in de schepping. God had een straf, een plaag gegeven. En als God dan belooft dat Hij die plaag wegneemt, dan doet Hij dat ook. Zou God iets zeggen en niet doen? Mozes hoeft echt het land niet rond te reizen om te zien of God Zijn Woord wel waarmaakte. Dat doet Hij! Daar kun je volkomen van op aan.  Maar dan komt het belangrijkste: gelooft Farao dat ook en gaat hij nu leven in vertrouwen op God? Doet Mozes dat en het volk Israël?  Doe ik dat? Doe jij dat?

Christus Jezus is gekomen en heeft de plaag van de zonde weg genomen zodat wij nooit meer in ongeloof  hoeven te leven. Geloof je dat? Leven wij in hartelijke dankbaarheid voor die zegen, dat God de grootste straf, de eeuwige straf heeft weggenomen? Is daarom ons leven een leven van dankbaarheid?  Dat is het waarom het echt gaat!  Lees Psalm 50 maar eens!

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp