(...) Ik wil leven met Hem, maar dan verlies ik mijn vrienden. Kunt u mij helpen...

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Ik wil Jezus zo graag als mijn God hebben. Maar als ik dat doe verlies ik bijna of al mijn vrienden. Hoe ik dat weet? Ik heb een tijdje geprobeerd te leven met Hem en ik word dan uitgemaakt voor vrome en farizeeër. Aangezien ik vroeger al heel moeilijk vrienden kon maken en ik er ook weinig had, ben ik dus al blij met die vrienden die ik heb. Zonder vrienden is het gewoon moeilijk leven. Ik wil leven met Hem, maar dan verlies ik mijn vrienden. Kunt u mij helpen?

Antwoord

Lieve vriend,

Ik denk dat ik een beetje je probleem kan aanvoelen. Ik heb alleen geen pasklaar antwoord klaar liggen. Maar ik wil met je nadenken over die vrienden die je hebt. Zijn het echt vrienden? Of denk je dat het je vrienden zijn. Wat zijn vrienden in je leven? Mensen die door dik en dun naast je staan. Mensen waar je op aan kunt, die het beste met je voor hebben. Mensen die je van Jezus weghouden.... zijn dat wel vrienden? De verloren zoon had ook een heleboel vrienden toen hij rijk was. Maar toen de armoede kwam, was er niemand over.

En we gaan nog een stapje verder: als de dood komt, waar zijn dan deze vrienden? Kun je met hen sterven? Met Jezus kun je dat wel! Daarom denk ik dat je je gedachten minder moet richten op je vrienden en meer op Jezus. Wat is Jezus me waard? Alles? En... wil Jezus mij nog wel? Hij is zo radicaal als Hij mensen roept om te volgen. Denk maar aan de verschillende discipelen. Hij riep ze weg uit hun werk. Mattheüs uit zijn bankgebeuren, Paulus, de rijke jongen. Bekijk ze stuk voor stuk.

En denk dan nog eens over jouw probleem na. Zijn mijn vrienden zoveel waard dat ik Jezus er voor wil missen? Zijn mijn vrienden zoveel waard dat ik voor eeuwig om wil komen als ik mijn vrienden maar kan houden. Ik weet wat het is om weinig vrienden te hebben, we hebben dat meegemaakt met een van onze kinderen. Het is heel moeilijk.

Maar aan de andere kant is het ook waar dat Jezus gezegd heeft: Matt. 10:37: “Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.” Zouden we in dat rijtje misschien ook onze vrienden moeten zetten? Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, maar ik heb in mijn leven geleerd dat ik meer heb aan één Jezus dan aan duizend vrienden. Hij is veel meer dan een vriend. Hij is mijn Zaligmaker, Hij is mijn leven, Hij is mijn alles.

Iemand heeft eens gezegd: Weg wereld, weg schatten, gij kunt niet bevatten hoe rijk of ik ben. ‘k Heb alles verloren maar Jezus verkoren, Wiens eigen ik ben. Als ik Jezus heb, heb ik alles. En weet je, ik heb nog iets: Als je Jezus mag volgen, durft te volgen, dan krijg je een heleboel broeders en zusters. Dat is nog veel meer dan vrienden. Als ik jou was zou ik zoeken om met Jezus te leven en tegelijk mijn vrienden  te winnen voor Christus. Zij hebben Hem ook nodig.
Van harte wijsheid toegebeden.

Groeten en zegen van God.

Evangelist J van Dooijeweert