Mijn vrouw spreekt in tongen (2)

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan ds. M. J. Paul. Wat wordt er bedoeld in de vraag 'Mijn vrouw spreekt in tongen'?  Hoe moet ik het zien dat de vrouw van de vraagsteller in tongen spreekt? Het valt mij op dat u het ook niet verwerpt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uit het archief haal je een vraag en antwoord uit 2005, om daar nu op te reageren. Ik begrijp helaas niet goed wat je bedoelt. Eerst vraag je: “Wat wordt er bedoeld in deze vraag?” Ik ken de vraagsteller van toen niet en heb op grond van de korte vraag zo goed mogelijk gereageerd. Daarna vraag je: “Hoe moet ik het zien dat de vrouw van de vraagsteller in tongen spreekt?” Dat lijkt op de vraagstelling van elf jaar geleden “Wat kan ik nu het beste doen”?

Inderdaad verwerp ik het spreken in tongen niet bij voorbaat. In de loop van de kerkgeschiedenis zijn er genoeg voorbeelden van kinderen van God die deze gave ontvingen, al weet ik ook dat dit bij de meesten niet het geval was. Helaas bestaan er ook verkeerde vormen van tongentaal, met een occulte achtergrond. Daarom leek het mij goed om criteria aan te reiken ter onderscheiding. Ik sta nog steeds achter het antwoord van elf jaar geleden. Het lijkt mij niet juist om op grond van een enkele zin van de vraagsteller het verschijnsel en het gedrag van vrouw en kind goed te keuren of te verwerpen. Daarin moeten we zorgvuldiger zijn.

Aanbevolen voor meer achtergronden: R. J. A. Doornenbal en P. A. Siebesma (red.), “Gaven voor de gemeente. Over het werk en de gaven van de Heilige Geest”, Boekencentrum te Zoetermeer, 2005.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

gaven van de Geest