Mensen haten en God liefhebben

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

In 1 Johannes 4:20 staat: “Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?” Nu is het zo, dat ik mensen haat. Niet omdat ik dat wil, maar het gebeurt gewoon, er is teveel gebeurd. Zelfs familieleden. Zelfs iemand uit het gezin. Dus ik kan God niet liefhebben? Soms in het verleden had ik het gevoel dat ik God kende, maar ik heb me dus bedrogen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Aan de woorden van vers 20 gaat vooraf waar de liefde vandaan komt: de liefde is uit God (vers 7) en: God is liefde (vers 8). En die liefde heeft God geopenbaard in het zenden van Zijn Zoon, opdat we leven zouden door Hem (vers 9). En  daarom: als God ons zo lief heeft, moeten wij ook elkaar liefhebben (vers 11). En deze liefde ontspringt niet in ons. Integendeel: we lezen in vers 19:  Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft lief gehad. Denk aan de bekende woorden: Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (Joh 3:16). En vanuit deze liefde kan en moet er liefde tot onze naaste zijn. Jezus leert ons zelfs onze vijanden lief te hebben (Matt 5:44).

In 1 Joh 2 : 9-11 lezen we ongeveer hetzelfde: liefhebben hoort bij het licht en haten bij de duisternis. Het gebod zegt: God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Dat wordt in vers 21 ook gezegd: wie God liefheeft moet ook zijn broeder liefhebben.

Nu zit je met haatgevoelens t.o.v. anderen, zelfs familieleden. Ook in de Bijbel is wel sprake van het haten van mensen. David zegt: zou ik niet haten die U haten? (...) mijn eigen vijanden zijn het (Ps 139: 21-22). Toch blijft het gebod: God liefhebben boven alles en uw naaste liefhebben als uzelf.  De mensen liefhebben, maar de zonde in mensen haten.

Het is erg belangrijk om duidelijk te weten waar die haat vandaan komt. Daarover schreef je niet. Mogelijk ben je erg beschadigd door anderen. Is het nog bespreekbaar te maken? Mogelijk heb je hierin hulp van anderen nodig.

De conclusie die je trekt is wel erg kort door de bocht. Want als je de Heere liefhebt, betekent dat nog niet dat er geen enkele zonde meer in je leven overblijft. Maar dan weet je met je haatgevoelens ook de weg naar de Heere toe. We weten dat Jezus ook boos is geweest (tempelreiniging) en dat hij de zonde in de Farizeeén en Schriftgeleerden heeft aangewezen. Zelfs noemde Hij Judas: vriend.

Dit is de weg die je moet gaan: vanuit de liefde van God de toevlucht nemen tot God. Ook met je haatgevoelens. En tegelijk alles in het werk stellen om vrede te hebben met je familieleden. En vanuit de liefde vergevingsgezind zijn.

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus (2011)