Borsten

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over (mijn) borsten. Wat kan ik er aan doen dat mijn borsten stevig blijven? En ik heb best wel kleine borsten, kan dit nog veranderen naar mate je ouder wordt of kinderen krijgt? Verder had ik ook een vraag over waar je borsten in eerste instantie voor bedoeld zijn. Is dat voor het voeden van kinderen, of ook voor lichamelijk genot samen met je man/vriend? Tot in hoeverre mag een man hier van genieten en hoe? Ik hoop echt dat hier een antwoord op is van jullie kant. Bedankt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De beste zorg voor je lijf -en dus ook voor je borsten- is een gezonde levensstijl: gezond eten, zorgen voor voldoende lichaamsbeweging (als het even kan een sport beoefenen), op tijd naar bed en op tijd opstaan, zorgen voor ontspanning. Als je "lekker in je vel steekt" is dat ook merkbaar aan je borsten. Meer is ook weer niet nodig. De grootte van je borsten heeft te maken met hoe je lichaamsbouw is: de een is fors, de ander is fragiel en ook dan kan het nog verschillen. Dit verandert doorgaans niet, ook niet na het krijgen van kinderen.

Het tevreden zijn over je borsten wordt niet bepaald door de grootte ervan, maar heeft alles te maken met hoe je over jezelf als persoon denkt. Als je in het geheel tevreden kunt zijn over jezelf, kun je ook tevreden zijn over je lichaamsbouw, ook al zou het wel een maatje meer of minder kunnen.

Als man en vrouw mag je zeker ook samen genieten van je vrouwelijkheid! Lees het Hooglied er maar op na! Het zien en strelen kan heel opwindend zijn. Het is belangrijk om hier in de verkeringstijd over te kunnen praten, zodat je samen plannen kunt maken over hoe je het samen wilt gaan doen in je huwelijk. Het is natuurlijk wel belangrijk, dat je dan ook zelf weet wat je wel en wat je niet prettig vindt, en dat je er aan toe bent om van aanraking te genieten: zou dit niet het geval zijn en de ander doet het toch, dan wordt er over je grenzen gegaan! Dat geeft geen plezier, maar alleen maar een naar en leeg gevoel... Als je het strelen samen kunt opbouwen, is het een gezámenlijk beleven, dat vergroot de intimiteit!

Betsy Westeneng, psychotherapeut en seksuoloog NVVS, werkzaam bij Eleos.

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

borst(en)