Twijfelen over van alles

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 23 jaar. Heb verkering en werk en fijne familie en vrienden. Zit verder goed in mijn vel. Alleen één ding wat ik moeilijk vind; ik heb in heel veel dingen dat ik erg twijfel en soms juist weer helemaal niet. Bijvoorbeeld ik kan erg twijfelen over onze relatie... durf niet goed te zeggen: Ik hou van je! Van binnen denk ik dan: Meen ik het wel echt? Waarom voel ik dat dan niet overduidelijk? Wat als ik het straks niet meer voel?

Ook op andere belangrijke punten in mijn leven ervaar ik dat twijfelen. Bijvoorbeeld met geloof heb ik net zulke twijfels die dan heel ver kunnen gaan. Ook met werk/studie. Ik werk in het ziekenhuis, wat ik best leuk vind, maar ik kan daar ook over twijfelen; is dit echt mijn plek, enz. Elk werk lijkt me wel leuk! Het komt dus op meerdere punten voor.

Ik lees dan wel eens dat dit met je karakter te maken kan hebben. Ik twijfel juist niet echt in algemene zaken als, kleding, tijdsbesteding, enz. Ik ben dus aan de ene kant heel makkelijk en nuchter maar aan de andere kant een twijfelaar. Dit feit maakt me ook aan het twijfelen... dit heeft al voor vervelende dingen gezorgd ook voor mijn vriend. Maar mijn vraag aan u is, wat kan dit zijn en hoe moet ik hier mee omgaan? Ook omdat ik in een antwoord van u lees; bij twijfel niet doorgaan met relatie. Herkennen mensen dit? Bedankt voor uw prettige manier van antwoorden.

Antwoord

Lieve 23-jarige,

Twijfelen aan iets kan een heel goede manier zijn om je gedachten te ordenen, want bij twijfel móét je minstens twee keer goed nadenken voor je een keuze maakt en een besluit neemt. Bij twijfel niet inhalen betekent in het verkeer dan ook dat je jezelf en anderen niet in gevaar brengt doordat er te weinig inhaaltijd overblijft... je hebt immers kostbare seconden verspeeld doordat je hersens hard werkten om de verkeerssituatie te overzien en een besluit te nemen. Dan kun je beter wáchten, achter de ander blijven, tot een nieuwe mogelijkheid zich voordoet.

Over jouw twijfels in je relatie zou ik willen zeggen: maak ze bespreekbaar! Als je het “ik houd van je” niet meent moet je het niet zeggen, maar zou je wél tegen je vriend het omgekeerde willen zeggen -dus “ik hou niét van je”? Denk daar maar goed over na: als je deze vriend aan het lijntje houdt, ben je dan wel eerlijk tegenover hém en tegenover jezelf? Vraag jezelf af wat er zo geweldig aan hem is, of juist niet. Bedenk ook eens of je met hem oud zou willen worden... het antwoord op zo’n gedachte zegt iets over de relatie!

Dan nog dit: bedenk, dat je wél moet investeren in een relatie! Het gaat niet vanzelf in de liefde! Geef jezelf en elkaar de tijd en de ruimte om naar elkaar toe te groeien... daar is niets mis mee, hoor!

Twijfel over werk en/of studie: er zijn zoveel mogelijkheden dat het ook niet mee valt om precies het goede te kiezen... maar veranderen van werk of studie kan toch op het moment dat je aan een nieuwe uitdaging toe bent? Oké, tegen die tijd spelen er waarschijnlijk een heleboel argumenten mee zoals b.v. “ik heb leuk werk, en ik weet niet of ik weer zoiets kan krijgen.” Dan neem je een blanco blad papier dat je in de lengte dubbel vouwt. Daar schrijf je aan de linkerkant alle leuke dingen in je huidige baan op en rechts alles wat je niet prettig vindt:
op basis van voor-en-tegen maak je dan een keuze!

Hoe kies je nieuwe schoenen? Doe je dat niet op dezelfde manier als hierboven: op basis van argumenten vóór dát paar, die kleur, die hakhoogte, etc. en tégen die andere die je kleur niet zijn, je niet staan, te duur zijn, etc.? Je kunt heel goed besluiten nemen. Ga bij jezelf na hoe en waarom je tot beslissingen komt!

Als laatste twijfel in geloof: dat mag gelukkig. Lees het verhaal van Thomas maar, of van Nicodemus, of Petrus die in het water wegzakte toen hij begon te twijfelen... twijfel heeft dan te maken met wat Jezus “klein geloof” noemt.

Ga naar Hem met je vragen, lees je Bijbel en ga op zoek naar antwoorden die je misschien door bijbelstudie kunt vinden of door erover te praten met anderen. God gebruikt immers mensen om elkaar te steunen en van elkaar te leren! Geloven heeft ook te maken met vertrouwen... niet alles is beredeneerbaar. Daarom mag je gebed ook altijd weer zijn “Heere, kom mij in mijn klein geloof te hulp!”

Sterkte, hoor, met alles (en dank voor je compliment in de laatste zin!).

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie