Winterdip of te drukke agenda

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een studente van 18 jaar. Sinds kort ben ik met een leuke opleiding begonnen. Het kost veel tijd en ik vind het erg moeilijk een goede balans te vinden tussen mij bijbaantje, mijn school, mijn vrienden en de kerk. De afgelopen week kreeg ik een heel erg naar gevoel omdat ik mijn afspraken niet meer na kan komen, zoals bijvoorbeeld dat ik afspreek met iemand en die later weer af moet bellen i.v.m. tijdgebrek.

De laatste tijd ben ik ook erg moe, maar ik denk zelf dat dit misschien ook kan komen door een winterdip. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, en mij misschien oplossingen kan geven. Overigens plan ik wel heel goed, en schrijf alles stipt in mijn agenda.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je schetst een probleem dat ik zelf heel erg herken. Ik ben ook soms druk achter allerlei dingen aan te rennen en dat ik de balans ook kwijt ben. Ik neem voor mijzelf als motto: “een mens heeft overal tijd voor, mits hij er tijd voor maakt.” Je zult eerlijk moeten zijn naar jezelf en jezelf moeten afvragen: “waar leg ik mijn prioriteit?” Je geeft aan de je de studie leuk vindt en er veel tijd in steekt. Je voelt je naar mijn inschatting schuldig, omdat je niet genoeg tijd kunt besteden aan vrienden (en de kerk). Dat betekent dat je voor jezelf een keuze moet maken: of je gaat minder tijd besteden aan vrienden en bijbaantje (als dat financieel kan natuurlijk) of je legt minder prioriteit bij je studie. Dat laatste heeft dan tot gevolg dat je minder snel door de studie gaat, dan je zou willen.

Het krijgen van een balans is naar mijn inschatting een kwestie van keuzen maken. Wees daarin ook eerlijk naar anderen. Als jij aangeeft dat je nu prioriteit geeft aan je studie en daarom minder met je vrienden kunt optrekken, kunnen ze dat accepteren, als ze echte vrienden zijn.

De andere kant van de prioriteit is wel dat je genoeg tijd overhoudt voor de kerk en daarmee bedoel ik dan het geloofsleven. Als je geloofsleven gaat lijden onder keuzen die je maakt, is het helder dat je moet kiezen voor jouw geloofsleven.

Samenvattend, je geloofsleven moet altijd prioriteit nummer 1 hebben. Verder zul je zelf moeten kiezen waaraan je prioriteit geeft: of volledig je studie of studie wat minder en vrienden meer. Het is helemaal geen schande om studie iets lager te zetten en te investeren in vriendencontacten. Maar het is evenzeer geen schande om voor een aantal jaren te gaan voor een studie, omdat die nu prioriteit heeft.

Ik hoop dat deze afwegingen je een beetje kunnen helpen. Succes ermee

Vriendelijke groet,
M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

psychologie