Meewerken aan crematieplechtigheden

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik werk als uitvaartleider en ben lid van de ger. gem. Wat zegt de bijbel over het medewerken aan crematieplechtigheden? Ik zelf weet niet of het verboden is en kan het ook nergens vinden?

Antwoord

Ik denk niet dat ik moet duidelijk maken dat crematie van heidense oorsprong is en in de Bijbel verboden. Christus werd begraven en Abraham heeft er alles aan gedaan om een graf voor Sara te kopen. Jezus in Joh. 12 en Paulus in 1 Kor. 15 wijzen op het lichaam dat als een tarwekorrel in de akker wordt gezaaid tot het ontkiemt in nieuw leven. Graan verbrand je niet, maar je zaait het in de aarde.

De vraag is of je als uitvaartleider aan een crematieplechtigheid kunt meewerken.

In de eerste plaats kunnen we zeggen dat de verantwoordelijkheid voor het besluit tot cremeren ligt bij degene, die dat te kennen geeft en de familie die het ten uitvoer brengt. In onze gecompliceerde maatschappij kunnen we nooit precies de zaken zo scheiden, dat we 'clean' blijven. Niemand houdt schone handen. We gebruiken stroom, ook op zondag, waarvoor mensen 's zondags moeten werken. We rijden op benzine, die in de procesindustrie ook op zondag wordt geproduceerd. Als jij niet meewerkt aan crematie, zullen anderen het wel doen. Dat even vooraf.

Maar zet dit probleem eens naast andere problemen zoals abortus en euthanasie. Dat zijn ook zaken, waar we als christen principieel tegen zijn. Als arts of verpleger in het ziekenhuis zul je daar je medewerking aan weigeren. In dat kader gezien, is er alles voor te zeggen om geen medewerking te verlenen aan iets waar je principieel heel bewust tegen bent.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

cremerendood