Vrouw krijgt geen orgasme

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik zou mijn vrouw heel graag een orgasme willen laten ervaren, hoewel wij het niet als een must beschouwen. Ondanks voldoende opwinding, zich gemakkelijk voelen, geen obsessie om tot een orgasme te komen en een voldoende lang voorspel, is dit tot op heden nooit gelukt. Voor ons huwelijk 1,5 jaar geleden had mijn vrouw geen enkele seksuele ervaring. Stimulering van de clitoris is niet de oplossing. Contact met het punt waar de binnenste schaamlippen bij elkaar komen (de clitoris is niet ‘herkenbaar’ zichtbaar) irriteert eerder in plaats dat het opwinding geeft. Wat zou ik nog meer kunnen doen of wat kan de oplossing zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

U geeft aan dat u uw vrouw graag een orgasme wil laten beleven. Ik ga er vanuit dat uw vrouw ook deze wens heeft. Prettig is het te lezen dat het bereiken van een orgasme geen must is, waardoor de druk om dat persé als resultaat te willen bereiken niet zozeer aanwezig is. Het lijkt erop dat u beiden het  liefdespel positief waardeert. Voorts meldt u dat er sprake is van voldoende opwinding. Seksuele opwinding bij de vrouw gaat gepaard met het vochtig worden van de vagina. Ervan uitgaande dat u goed het onderscheid kunt maken tussen verlangen en opwinding ga ik ervan uit dat het opgewonden kunnen raken geen probleem is. Zoals u het beschrijft blijft het stokken in de opwindingsfase.

Het lijkt toch belangrijk u en uiteraard uw vrouw iets over de seksuele responscyclus uit te leggen (dit beschrijft het patroon wat doorlopen wordt bij geslachtsgemeenschap). Hoewel er verschil is tussen het orgasme van man en vrouw, doorlopen beiden dezelfde fasen om tot een orgasme te kunnen komen. De responscyclus onderscheidt een vijftal fasen. Bij partners is eerste fase het verlangen naar seksueel-één-worden. Als het verlangen naar elkaar wordt ingevuld, ontstaat vervolgens de fase van de opgewondenheid.

Vervolgens komt de derde fase welke plateaufase wordt genoemd. In de eerste twee fasen is zoals al benoemd, de interactie tussen man een vrouw belangrijk  In de plateaufase is het echter belangrijk dat zowel man als vrouw de aandacht ook op zichzelf te richten. Aandacht alleen op de ander gericht, waardoor ze zichzelf verwaarlozen, leidt tot het verminderen van de seksuele opwinding, waardoor er niet een orgasme bereikt kan worden.

Uit uw schrijven lijkt het erop dat uw vrouw wel in de plateaufase terecht komt, maar het aldaar stokt. Hieraan kunnen enkele oorzaken aan ten grondslag liggen. Mogelijk dat uw vrouw te weinig de aandacht op zichzelf richt (voelen wat ze zelf prettig vindt en dat zich toeeigent). Het kan ook zijn dat uzelf in deze fase iets te gretig bent en te snel doorstoot, waardoor uw vrouw onbevredigd blijft. Ook kan het zijn dat uw vrouw zich niet geheel durft te laten gaan en bang is voor de heftigheid van gevoelens en controle houdt waardoor het orgasme niet bereikt wordt.

De vierde fase is het orgasme zelf. De laatste fase is de herstelfase. Bij de man betekent dit dat de penis, zaadballen, scrotum, spierspanning, ademhaling, hartslagfrequentie en bloeddruk weer herstellen tot de beginsituatie. Soms is er sprake van transpiratie waarneembaar. Feitelijk voltrekt bij de vrouw in deze fase zich hetzelfde proces als bij de man.

Mogelijk biedt bovenstaande informatie nog onvoldoende handvatten. Als dat het geval is kunt u overwegen een seksuoloog te raadplegen om te bezien wat haalbaar is. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan het door een seksuoloog te adviseren sensatefocusoefeningen ter stimulering van het mogelijk kunnen leren bereiken van een orgasme.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog

Naschrift redactie: Vanwege het expliciete karakter van het antwoord en de gedetailleerde toelichting daarbij hebben we als redactie gemeend niet het gehele antwoord te moeten publiceren. Omdat deze zaken echter wel van belang kunnen zijn voor de vraagsteller, is het volledige antwoord op te vragen via vragen@refoweb.nl

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal