Verschil Gereformeerde Gemeente en Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Zou u mij kunnen vertellen wat het verschil is tussen de Gereformeerde Gemeente en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland?

Antwoord

Wat de culturele entourage betreft kun je dat zien als je goed om je heen kijkt.

Wat de inhoudelijke aspecten van de leer betreft is een wezenlijk verschil dat de Ger. Gem. in Ned. leren dat er geen welmenend aanbod van genade is en de Ger. Gem. leert dat wel. Juist door dat aanbod worden de hoorders van het woord schuldig gesteld als ze blijven in het ongeloof.

Lees in dit verband eens in de Dordtse Leerregels, II, art. 5-7. De Ger. Gem. in Ned redeneert: Als God iemand niet uitverkoren heeft kan Hij ook niet welmenend aan die persoon Zijn genade aanbieden.

De andere mening is dat God juist door middel van de prediking van de belofte van het Evangelie Zijn verkiezing realiseert, dwars door onze verantwoordelijkheid heen.

Ds. C. G. Vreugdenhil