Zonde steekt de kop weer op

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

In mijn jeugd heb ik veel de zonde gediend op seksueel gebied. Acht jaar geleden is de Heere in mijn leven gekomen en heb ik Christus mogen leren kennen die mij al mijn zonden vergeven heeft door het bloed van Christus. Wat ik nooit had gedacht is dat die bedreven zonden weer zo de kop konden opsteken. Wat zou volgens u de oorzaak hiervan kunnen zijn? Hier ga ik erg onder gebukt. Hoe word ik hier ooit van verlost en hoe moet ik hier mee omgaan?

Antwoord

In de Bijbel komen we terugval in bepaalde zonden bij gelovigen ook tegen. Denk dus niet: mijn bekering kan nooit echt geweest zijn. Dat zou de duivel je graag laten geloven, want dan denk je: het is toch een verloren strijd en er is geen herstel meer voor mij.
In de kracht van Christus kan de macht van de zonde gebroken worden. Dat geldt uiteraard niet alleen voor seksuele zonden, maar voor allerlei soorten van zonden en zondige verslaafdheden. Denk aan Hebr. 12:4 en aan die prachtige zin uit het Doopsformulier: "Als wij somtijds uit zwakheid in de zonde vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet twijfelen en ook niet in de zonde blijven liggen."
Het blijft voor een christen een levenslange strijd tegen de inwonende zonde. Hoe dichter je bij de Heere leeft, des te meer ben je overwinnaar in die strijd. En als je de genademiddelen minder ijverig gebruikt, zal de zonde meer de kop op steken.

Wat God vergeven heeft, is vergeven, voor eeuwig! Met onze nieuw bedreven zonden mogen we weer bij Hem komen om vergeving. Hij ontvangt recidivisten. Denk aan David en Salomo in hun seksuele zonden. In de weg van schuldbelijdenis is er vergeving en vanuit de kracht van de opgestane Christus is er de overwinning na een terugval in de zonde. Niet voor niets schrijft Paulus op verschillende plaatsen in de brieven aan de gemeenten dat ze niet moeten terugvallen in die perverse zonden, waarin ze vroeger leefden. Blijkbaar komt terugval overal voor, ook in die eerste christentijd.

Zie op wat het de Heere Jezus gekost heeft om onze zonden te dragen. Dat is een goed medicijn tegen terugval in de zonde. Zie op de koperen slang en het gif van de satan moet zijn verwoestende werking prijsgeven. Jonge vriend, lees Hebr. 12:1-13 nog een keer helemaal door. Richt weer op de trage handen en de slappe knieën.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

terugval