Doodstraf en het verkorten van genadetijd

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Laatst zei bij ons een wijkpredikant dat als iemand voor de doodstraf was, hij zelf maar de beul moest zijn. Hij was er tegen en zei dat je zo de kans tot bekering wegneemt. Mag de doodstraf nog toegepast worden? Alleen voor moord of ook voor overspel? Zou u ook de geschiedenis van de Heere Jezus en de overspelige vrouw erbij willen betrekken en wat het ons dan te zeggen heeft.

Antwoord

Volgens de Bijbel is de doodstraf gerechtvaardigd. Het recht moet zijn loop hebben. Onder het OT werd een vloeker gestenigd. Dat staat in een heel bijzonder kader voor Israël. Nu mogen we de doodstraf verdedigen met de volgende bijbelse argumenten:

Volgens Romeinen 13 draagt de overheid het zwaard niet tevergeefs. Om de doodslag te weren, defensief dus, niet om aan te vallen. Maar wel om de onderdanen te beschermen. Die bevoegdheid dateert uit de dagen van Noach, toen het voor de zondvloed een chaos was, maatschappelijk gezien. Er was geen instantie die straffend en wrekend optrad. Daarom sloot God met Noach het natuurverbond. Daarbij hoort ook: Wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal door de mens vergoten worden., want God heeft de mens naar Zijn beeld gemaakt (Gen. 9:6).

Wie zegt: Ja, maar dat is het OT. Vloekers worden nu ook niet meer gestenigd, die leze Romeinen 13 en Matth. 26:52: "Allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan." Wie tegen de doodstraf is, wil humaner zijn dan God. Een factor die ik van heel groot belang acht is dat het voor 100 procent zeker moet zijn dat de dader schuldig is aan doodslag. Want als later zou blijken dat iemand onschuldig ter dood veroordeeld is, is het onherstelbaar.

Wat de genadetijd betreft, als je een moord pleegt en daarvoor de doodstraf ontvangt, bekort je daarmee zelf je genadetijd. Bovendien, de moordenaar aan het kruis had niet veel tijd meer, maar het was wel genadetijd die voor hem tot eeuwige zegen werd.

Wat je aanhaalde over de overspelige vrouw, niemand zal het nu toch in zijn hoofd halen om daar de doodstraf op te zetten. De Heere Jezus liet haar gaan met de woorden: Ga heen en zondig niet meer.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

doodstraf