Ontstaan van roofdieren

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

Onlangs zat ik met verwondering naar een spinnenweb te kijken. Door het maken van een web kan een spin de vliegjes vangen, om die vervolgens op te eten. Voor de zondeval was er geen dood in de wereld. Hoe kunnen we het ontstaan van roofdieren verklaren? Heeft de Heere God van vegetarische dieren voor de zondeval vleeseters gemaakt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een vraag stellen is soms gemakkelijker dan om hem te beantwoorden. Vooropgesteld dat het altijd een positieve zaak is als iemand vol verwondering bepaalde zaken in de goede schepping van God waarneemt. Maar dan komt het probleem om de hoek kijken. Afgezien van het feit of je waardering voor een spin kunt opbrengen is het een fascinerend gebeuren hoe het beestje zijn web weeft om daarin zijn prooi te vangen en op te (vr)eten! Wat kan  dan met het diertje zijn gebeurd dat het van een vegetarisch in een vleesetend schepsel is veranderd? Hetzelfde geldt van roofdieren die na de zondeval ineens een gans ander gedrag vertonen.

Het is niet rechtstreeks uit de Bijbel af te leiden wat precies de gevolgen van de zondeval zijn voor de dierenwereld. Maar ze zijn er vanzelfsprekend wel degelijk. Die ingrijpende geschiedenis uit Genesis 3 heeft zowel lichamelijke als psychische consequenties voor mens en dier. Er is vooral de eenmalige gebeurtenis die staat aan het begin van de geschiedenis van de mensheid. Met als gevolg dat Kaïn en Abel buiten het paradijs worden geboren. Zo zijn er blijvende gevolgen die voor heel de mensheid, de dierenwereld inbegrepen, gelden, zoals de zonde, het tegenover God staan en de dood.

Paulus noemt in de Romeinenbrief eveneens die negatieve gevolgen, maar spreekt ook over Christus die gehoorzaam geweest is en genade schenkt. Hoe erg het ook is, dat dieren elkaar naar het leven staan, voor hen is het gewoon een kwestie van overleven. Als de ene mens de andere niet alleen naar het leven staat, maar zich ook aan die ander vergrijpt en zelfs doodt, dan zijn wij niet te verontschuldigen. Gode zij dank dat er dan in het Evangelie ons een weg wordt gewezen tot God, ook al is die toegang smal. Er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar ook de dierenwereld deel van zal uitmaken, het nieuwe Jeruzalem met paradijselijke omstandigheden.

Ds. H. van Oostende, em.-pred.

Ds. H. van Oostende

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. van Oostende is overleden op 18 mei 2014.

Tags in dit artikel:

dierenzondeval