God laat heel veel toe

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Je hoort nogal vaak dat de satan niet meer kan doen dan God toelaat. Dat word dan troostend bedoeld. Maar ik vraag me of dat wel zo troostend is. Want God laat wel heel veel toe.

Antwoord

God kan inderdaad veel toelaten. Toch blijft staan, zoals Luther al zei: de duivel is ten diepste toch het knechtje van God. God staat niet machteloos tegenover het leed in deze wereld. Alleen, Hij doet geen kwaad. Dat doen de duivel en de mensen. En dat moeten we niet zo onrechtvaardig zijn om van al dat kwaad opeens God de schuld te geven omdat Hij almachtig is.

Als je niet gelooft, is het ook in je beleving geen troost dat de duivel niet meer kan doen dan God toelaat. Als je wel gelooft in God als je Vader, dan heb je die troost wel. Denk eens aan de catechismus zondag 10. Ook het slot van vraag 28: tegen Gods wil kan geen duivel of mens zich verroeren of bewegen.

Er valt geen haar van mijn hoofd zonder de wil van mijn hemelse Vader. Is Hij ook jouw Vader? Als je antwoord negatief is, moet je eerst van alles met dat probleem bezig zijn. Dan gaan de vragen over Gods algemene voorzienigheid minder belangrijk worden. Dan wordt de vraag persoonlijk: geloof ik dat al die dingen mij toekomen uit Gods vaderlijke hand?

Lees meer artikelen over:

voorzienigheid