(...) Sinds een half jaartje ben ik zomaar (het overkwam mij) verliefd geworden ...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag zien dat Alie Hoek-van Kooten deze vraag beantwoordt omdat ik daarover wel wat in het boekje Vonk en Vuur heb gelezen, maar daar niet echt een antwoord heb kunnen vinden op mijn vraag. Sinds een half jaartje ben ik zomaar (het overkwam mij) verliefd geworden op een jongen die mij in mijn jeugd niet zo fijn behandeld heeft(een keer geplaagd heeft, niet welkom gevoel bij hem thuis; ik zou bij zijn zus spelen maar hij duwde de deur dicht). Nu heb ik zo mijn twijfels over dat verliefd zijn. Voor mij is deze situatie haast onmogelijk daar ik hem ook niet zo goed ken van de laatste jaren. Hij kan veranderd zijn, net als ik. Hij besteedt nu lichtelijk wat aandacht aan mij. Maar elke keer komt het gevoel van: dit is toch onmogelijk dat juist hij nu wat in mij kan zien. Wat moet ik met deze gevoelens? Er zijn toch echt wel de bewuste vlinders aanwezig, en vaak aan hem denken en hem willen zien en langs zijn huis gaan. Het is allemaal zo tegenstrijdig. Ik wil wel openstaan voor deze liefde maar tegelijk denk ik ook weer aan het gevoel van onmogelijkheid. Tevens kan ik zijn gedrag ook niet zo goed peilen. Soms denk ik... zal hij het wel menen? Dat denk ik dus bij dat gevoel aan vroeger (onze kindertijd). Weet u wat ik moet doen in deze situatie?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Vind je het goed dat niet Alie maar ik je vraag beantwoord? “To fall in love”, zeggen de Engelsen als ze verliefd worden, met andere woorden: het overkomt je. Het gebeurt gewoon, die vlinders in je buik... maar dan gaat na verloop van tijd het verstand weer een woordje meespreken! Gelukkig maar, want je zomaar mee laten slepen in geweldige gevoelens leidt niet altijd tot het geluk dat je zoekt!

Het gevóél is er wel, schrijf je, maar de twijfel bekruipt je... : je gaat je van alles over hem -met betrekking tot jou- afvragen. Dat is misschien niet zo gemakkelijk, maar wél goed! Hij besteedt lichtelijk aandacht aan je -je eigen woorden- wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik zou zeggen buit die gelegenheden uit om hem beter te leren kennen. Geef hem de ruimte om zich te láten kennen, misschien is hij veranderd zoals jezelf ook aangeeft. “Tijd” is in deze het toverwoord: overhaast niets, doe niet iets waar je spijt van kunt krijgen. Wees nuchter, ook dát kan als je verliefd bent!

Weet je welke gedachten soms helpen? Vraag je af hoe je over 25 jaar tegen deze jongen aan zou kijken, of over 50 jaar als jullie oud geworden zijn. In het verkeer geldt de regel “bij twijfel niet inhalen”: ik zou als ik jou was deze stelling ook op je levensweg maar in m’n achterhoofd houden. Sterkte, hoor!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheid