(...) de laatste tijd voel ik steeds meer een begeerte om mijn leven in de diens...

Ds. J.J. Tigchelaar / Geen reacties

Vraag

Ik ben een 18-jarig meisje en doe de opleiding tot verpleegkundige (niveau 5). Maar de laatste tijd voel ik steeds meer een begeerte om mijn leven in de dienst van de Heere te stellen. Hoe zou ik dat concreet kunnen doen? De zending? Evangelisatie? En wat met mijn verpleegstersopleiding?

Antwoord

1. Deze vraag is, tegen mijn begeerte en gewoonte, door omstandigheden bijna een week bij mij blijven liggen. Mogelijk zat daar een bedoeling achter. Wanneer iemand 18 jaar is en een begeerte gevoelt, dan zit er vaak haast en dwang bij om de vervulling of de oplossing ook snel te zien. En zo gaat het in de dienst van de Heere nu meestal juist niet. Is dat erg en ergerlijk? Paulus werd na zijn bekering duidelijk in Damascus geroepen om een apostel voor de heidenen te zijn. Pas tien jaar later ging dat in Antiochië in vervulling. Zelf heb ik zeven jaar moeten wachten voor ik in zendingsdienst weg kon gaan.

2. Zou zoiets voor de vraagstelster verloren tijd zijn? Nee, zeker niet. Ze is nog in opleiding. Voor zending of evangelisatie is een goede opleiding nodig. Zowel een vakopleiding als een theologische scholing. Vooral voor het buitenland kan de opleiding niet breed genoeg zijn. Veel landen in de derde wereld hebben genoeg gediplomeerde verpleegkundigen. Dat er toch dikwijls gebrekkige medische voorzieningen zijn, is meer een kwestie van geld dan van menskracht.

3. Ik ga nog even door met de gedachte dat de roeping op het terrein van de zending zou kunnen liggen. Daar is eigenlijk alleen behoefte aan mensen met een meer dan normale opleiding en/of een duidelijke specialisatie en organisatorische eigenschappen. Anders is het, wat grof gezegd, weggegooid geld. Wat kost het al niet om een buitenlandse verpleegkundige op te leiden, een taal te laten leren, uit te zenden, periodiek verlof met vliegreizen te geven en in passende huisvesting en vervoer te voorzien? En na een beperkt aantal jaren is het dan weer voorbij. Wat een investering! Voor hetzelfde geld kunnen zeker tien plaatselijke krachten aangeworven worden en blijvend werkzaam zijn.

4. Dus alleen met een zeer gedegen opleiding is uitzending verstandig. Tijdens die opleiding wordt betrokkene ook getest op geduld, doorzettingsvermogen en geloof en vertrouwen in de Heere. In evangelisatie en zending is dat hard nodig. Er zijn tegenslagen, dingen gaan veel trager dan we zouden willen. Mogelijk komt een kandidaat voor dit werk een potentiële levenspartner tegen, en wat dan?

5. Zendingsinstanties staan heus niet te trappelen om zoveel mogelijk verpleegkundigen uit te zenden. Er zijn wel bepaalde organisaties die dat willen, maar die verwachten dat betrokkene dan zelf een achterban zoekt die voor de kosten opdraait. Dan wentelen ze de bezwaren uit punt 3 hierboven af op anderen.

6. Ik wil nu wat inhoudelijker ingaan op de vraag. Vraagstelster schrijft dat ze steeds meer een begeerte gevoelt om haar leven in de dienst van de Heere te stellen. Dat geldt voor haar niet in de algemeenheid, zoals ieder christen behoort te begeren. Maar ze doelt op een speciale taak. Daarvoor denkt ze een inwendige roeping te bespeuren. Dat is mooi. Maar bij elke inwendige roeping behoort ook een uitwendige roeping. Iemand kan begeren als diaken of ouderling de kerk of gemeente te dienen. Maar dan moet hij door de gemeente daar wel voor gekozen en geroepen worden.  Iemand kan uit oprechte begeerte een opleiding tot predikant volgen. Maar dan moet er nog wel een beroep bij komen.

7. En met een inwendige roeping moet je niet gaan leuren. Te dikwijls maken we het mee dat bepaalde mensen of organisaties in de media zeggen: ik of wij weten ons door de Heere geroepen, maar dan moeten jullie, andere mensen dat materieel en/of financieel mogelijk gaan maken. Het klinkt dan bijna als geestelijke chantage. Je mag hoogstens zeggen: voelen jullie ook van de Heere de roeping dat dit stuk werk door ons moet gebeuren? Paulus en Barnabas gingen pas uit in zendingsdienst nadat ze door de gemeente van Antiochië daartoe aangewezen waren. Zie Handelingen 13:1-4. De Heilige Geest gebruikt het medium van de gemeente.

8. Tot zover over de zending. Met werk in de evangelisatie ligt het principieel net zo. Natuurlijk heeft iedere christen de opdracht in zijn omgeving en werk de goede boodschap met woord en daad gestalte te geven. Maar vraagstelster bedoelt waarschijnlijk dat het mogelijk zou kunnen zijn dat ze een aanstelling als evangeliste zou kunnen krijgen. Ook dan geldt dat een gemeente of kerkelijke instantie haar daartoe behoort te roepen en aan te stellen. Dat kan zijn in de directe evangelisatie of in diaconaal hulpbetoon met haar gaven in de medische zorg. Er is een geweldige en groeiende vraag naar mensen die zieken, bejaarden, gehandicapten en verslaafden kunnen en willen bijstaan.

9. Ook daarvoor is een goede opleiding noodzakelijk. Voor de geestelijke kant zijn er in ons land en daarbuiten verschillende instituten. De laatste hebben het extra voordeel dat tegelijk het gebruik van een andere taal kan worden aangeleerd. Laat vraagstelster eens overwegen of ze reeds nu een bijbelcursus of een zaterdagse cursus voor theologisch vorming zal gaan volgen. Apollos had groot enthousiasme, maar moest nog wel nader geschoold worden, Handelingen 18:24v.

10. Ik pik nog één woord op uit de vraag, het woord concreet. “Wat zou ik concreet kunnen doen?” Ik proef daarin ietsje van het ongeduld uit punt 1 hierboven. Laat ik het dan maar meteen zeggen: ik kan je dat concrete niet vertellen. Daarvoor moet je minstens drie dingen doen: a. vraag de Heere je duidelijkheid te geven, b. vraag je af of je ook bereid alles te doen wat Hij je aanwijst, en c. gebruik maximaal de gaven die je hebt en de gelegenheden die er zijn om bekwaam in zijn dienst te worden.

Ik hoop dat jij en anderen veel begeerte houden om te Heere te dienen.

Ds. J. J. Tigchelaar