Abnormale vader

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Is het normaal dat mijn vader mij (25, dochter) op mijn kont slaat? Hij doet dat niet om me pijn te doen maar gewoon voor de grap ofzo. Of omdat hij vind dat ik een lekkere kont heb... Dat denk ik eerder, want pas betrapte ik hem ook op erg close gedrag met m’n zusje (in haar wangen bijten en tegen haar aan zitten op de bank), zij is 19 jaar. Ik ben niet echt anders gewend, maar vraag me de laatste tijd vaak of of het normaal is. Mensen uit m’n omgeving vinden soms van niet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nee, het is níét normaal dat een vader (te) intiem omgaat met zijn dochters. Niet met volwassen dochters en niet met minderjarige dochters. Een tik(je) op de billen bij de een, dicht naast haar zitten bij de ander... houdt zèlf afstand en/of maak vaderlief duidelijk dat dít niet geaccepteerd wordt! Ook al lijkt het ‘gewoon’ te zijn binnen het gezin. Ook al gaat het niet verder bij jullie vader dan genoemd grensoverschrijdend gedrag, het ís grensoverschrijdend om de doodeenvoudige reden dat een vader een ándere plaats en een andere relatie met dochters hoort te hebben cq. heeft dan dat dit het geval is met een geliefde!! Maak een en ander pa duidelijk, mocht híj het niet snappen! Laat hem desnoods je vraag en mijn antwoord lezen.

Marijke Rots