Zaadbalontsteking

drs. P. C. Hildering / 5 reacties

Vraag

Hoe ontstaat een zaadbalontsteking en wat kun je doen om dit te voorkomen? Mijn zoon van 18 heeft dit nu voor de derde keer. Toen hij een jaar of 9 was, zo’n 4 jaar geleden en nu weer.

Antwoord

Een ontsteking aan de zaadbal is, zo men dat mag zeggen, een toevalligheid. Behalve in het kader van sommige ziekten (zoals de bof) zijn de meeste solitaire ontstekingen bacterieel van aard en worden behandeld met een kuur. Er is, zover ik weet, geen specifieke aanleiding voor. Uw zoon heeft het nu drie keer gehad en dat zou wellicht dan toch aanleiding kunnen zijn om eens na te (laten) zien of daar een structurele aanleiding voor is. Een specifiek voorkomende maatregel is helaas niet te treffen.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

testikel
5 reacties
Alphonsus
Wat betekend hier nu: "zo men dat mag zeggen"?
Waarom mag een arts niet zeggen hoe e.e.a. zou kunnen ontstaan?
Dat is toch zijn vak.
goudvis
Ik denk dat dokter Hildering deze opmerking maakt over het woord 'toevalligheid'.
Omega
Precies! Toeval bestaat niet.
Alphonsus
Dus... het is voor deze jongen bedoeld om 3 x deze aandoening te krijgen?
Andries_H
Nee, het is, zo men dat mag zeggen, een toevalligheid.