Aan ds. Simons. Mijn voorganger sprak pas over seks hebben voor het huwelijk (.....

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Simons. Mijn voorganger sprak pas over seks hebben voor het huwelijk. Hij zei dat het bloed wat vloeit op het moment dat je ontmaagd wordt, een verbond is volgens de Bijbel. Ik ben twee jaar geleden door een verkrachting ontmaagd en zou dus ook een "verbond" met die jongen hebben. Ik ben nogal geschrokken van die uitleg en vraag me af of dit klopt op grond van de Bijbel? En als dit zo is, hoe kom ik dan af van dat verbond? Alvast bedankt voor uw antwoord.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het heeft door alle drukte even geduurd voordat ik je antwoord kon geven. Mijn eerste reactie op jouw  vraag is dat het antwoord van je voorganger niet van toepassing is op jouw leven. Jouw situatie is niet een gelijkwaardige situatie van twee ongetrouwde mensen die seksuele omgang met elkaar hebben. Als het over verkrachting gaat, dan zegt de Bijbel in Deuteronomium 22:25-27 dat de vrouw in vrijheid gaat wanneer zij tegen haar wil in verkracht is. In dit geval zegt de Bijbel ga jij vrijuit. In zo’n situatie is de jongen/de man schuldig.

Het tweede wat ik wil zeggen is; huwelijk/verbonden worden niet in bed gesloten. Ik lees dit nergens in de Bijbel.

In de derde plaats vind ik het wel een passend beeld. Het huwelijk is immers ook een verbond tussen twee partijen. Alleen de toepassing van het bloed vind ik minder Bijbels. Het bloed van het verbond ziet op de wraak van het verbond. Wanneer het verbond wordt verbroken dat is daar het bloed van wraak. God staat in voor de gevolgen. Ook is het bloed een teken dat het verbond een prijs heeft gekost. Ik kan zo geen lijnen trekken naar de gemeenschap tussen man en vrouw/jongen en meisje. Het spijt me, ik vind het beeld exegetisch niet Bijbels.

Ik besef dat ik kort en zakelijk heb geantwoord. Ik weet niet wat er precies allemaal heeft plaatsgevonden. Dit wil ik je nog wel zeggen; al ware je zonde als scharlaken, ik zal ze maken zo wit als wol (Jes. 1). Geloof je dat? Geloof je dat de Borg ook daar wilde hangen om de straf van die zonde weg te dragen? Zie je hem daar hangen? Beladen met de schuld van de zijnen. Ook de schuld van jou?

Van harte Gods zegen toegebeden,
Je ds. A.Simons

Ds. A. Simons

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Valburg-Homoet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: